Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 904 ggr
thenewbreed
0

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att de for ihop ännu en gång igår kör jag på kastrering ändå så får vi se hur det går. Aston blir det som blir av med sina bollar och det blir imorrn eller på fredag så jag kan vaka över honom hela helgen. 

Sen ger jag dem några veckor och löser det sig inte tills dess så blir det tll att skaffa en hona till aston och göra mig av med min stackars lilla marmite. :(

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
0

Upptäckte nyss att Aston har en liten knöl på kinden, känns som en finne liksom med en liten skorpa eller hård "topp" men syns inget när jag kollar i pälsen. Vad kan det vara för nåt?

ähnchen
0

Det kan ju vara ett hack som han fick när killarna bråkade. Sådant syns  ju dåligt i deras päls.

Min degu Flash hade fått en infektion under huden på sidan som lyckades bli ca 1 cm2 stor innan han kliade upp den och pälsen blev kladdig. Han rörde sig normalt och det syntes ingenting innan. Det var ett fint hål där när veterinären hade gjort rent allt. Vi fick smörja in det varje dag och det läkte snabbt och fint.

Aston ska ju ändå till veterinären så den kan kanske ta sig en tit då.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
0

#2 okay ja får passa på att kolla på det då på tisdag när ajg ändå ska dit. 

Jag och mamma försökte kika i pälsen under en väldigt starklampa och såg ett pyttelitet rött streck på huden under all päls så troligtvis är det ett bett eller rivsår från slagsmålet.

thenewbreed
0

Nu är lille aston kastrerad och först var han väldigt pigg men sen när vi kommit hem och han fått lite kli och massage på huvudet och sen ner i sin bur så visade hur dåligt han faktiskt mådde. Jag trodde nästan min lille nutte hade dött men icke. Noga koll ska hållas och jag hoppas på att min lille vän mår bra. Operationen var annars komplikationsfri och två små sår finns. 

Dock ser han himla insjunken ut men vet inte om det är p.g.a att han har ont som han dragit in magen eller om det är vätskan (med näring) de sprutade in som gör att han ser insjunken ut. Men jag ska avvakta och se om det går bort imorrn.

Här är bild som man ser hur han ser ut.

thenewbreed
0

Och här är bild på döds-trötta aston <3

ähnchen
0

Krya på dig, Aston!

Håller tummarna att han återhämtar sig fort!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
0

Vi håller tummar och tassar här hemma med!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

thenewbreed
2

#6 + 7

Tack så mycket!

Aston blev pigg redan igår. Fullt ös som vanligt. Lite uttråkad är han eftersom vi tagit ut all bur-inredning. Men han ska vila så mycket som möjligt så det inte blir något knas med såren. Han har också börjat äta och dricka och bajset ser ut som det ska. Duktiga Aston! <3