Sand
Tänkte bara visa vad jag gjorde i ena buren. Försökte göra egen öknen;) Det är extremt uppskattat och alla är där nere hela tiden!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Kan de gräva ordentligt med sand som underlag?
Dom gräver inte i det, dom badar bara.
Sajtvärd på degus.ifokus
Degus lever naturligt under marken och bör därför kunna gräva gångar. Vad har du för bomaterial till dem? 🤔
Även om jag har haft burar med bra grävmöjligheter så har jag aldrig sett spår av eller sett dem föraöka gräva en enda gång. De brukar bara gräva ner godis. Men hur är det med er som för tillfället har stora akvarium i botten och grävmöjligheter, tycker ni att dem gräver mycket?
#5 Är det så? :O
#4 tack!:D Nej faktiskt inte! Jag silar det och det går faktiskt fort! Som Johanna säger så gräver dom bara ner maten om man har mycket bottenmaterial. Men jag vill gärna veta jag med om det är någon som har degus som gillar att gräva!
Sajtvärd på degus.ifokus
Mina degus gräver aldrig i bottenströet. Never ever. Jag har aldrig ens varit med om det. Inte ett enda litet krafs. 😐
Jag brukar aldrig ge dem så mycket torrfoder att de vill gräva ned det, så inte ens det brukar jag se. 🙂 Däremot gräver och rullar de sig i sand, och jag vet såklart inte hur de skulle bete sig på riktig mark/i jord.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mina grävar inte heller i bottenströet, bara lite i sanden. De kan dock bygga tunnlar i höet - tills de har ätit upp det mesta.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

#8 Jag tror också, lite som du är inne på, att de skulle bete sig annorlunda dels givet underlaget och dels om de hade behov av att gräva sig ett bo/få värme etc. Nu har de flesta inte så lockande bottenmaterial (som är lätta att bygga riktiga tunnlar i) och degusarna har ju alltid något typ av krypin.
Har ett "torn" där de kan gräva och göra tunnlar, både med strö och halm men det verkar inte vara så intressant.
Intressant! 😃
Har ett stort terrarium fyllt med strö, men inget grävande där inte ^^ brukar ösa ned maten där så dem får leta lite istället bara (;