Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1158 ggr
xdigger
0

Tråkigt.. :(

Jaha, kom hem från sjukhuset idag där jag legat inlagd. Kollade alla mina tjejer och jag upptäckte en sak som jag inte sett förut.

Hämtade två tjejer här i närheten i sommras och av den mat jag fick med dom så såg jag att dom fått rätt så mycket mat med socker i, bland annat johannesbröd och diverse andra saker som inte är nyttiga för degus.

Idag ser jag att en av dom tjejerna har vita fläckar på båda ögonen, det förklarar varför hon var så rädd och skygg när hon kom hit, hon har inte haft dessa vita ögon förrens nu, men möjligt att hon utvecklat diabetes pga den tidigare kosten och nu tillslut har fått gråstarr. Här har dom endast fått degu selective, hö och blad från diverse degusäkra träd, jag har varit mycket nogrann, dock kommer dom båda från djuraffär från början och kan även vara tokigt avlade.

Verkar inte ha nån personlighetsstörning i alla fall och det är ju skönt, men jag har hela tiden uppfattat henne som lite klumpig och sölig, när hon går på armen så går hon lågt och tryckt ner mot armen sakta. Detta kan förklara varför.

hhejlollo
0

Åh beklagar:( Aldrig kul när ens bebisar blir sjuka, men du km med gott samvete säga att du tar väl hand om dom!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

xdigger
0

Det känns lite tråkigt, men hon verkar glad och trevlig och hungrig ändå. :) Ja här har dom det bra, dom får rätt kost och har stora burar.

Dock hände nåt tråkigt idag, farsans ena hund började tokkrampa idag så vi rasslade iväg så fort det gick till veterinären, men hon gick inte att rädda, så vi fick ta bort henne. Det var ingen rolig upplevelse.

ähnchen
0

Beklagar!! Det är inte lätt när djuren lämnar en för alltid. 

Tråkigt också att din degu har (högst troligen) diabetes. Men det betyder inte att hon inte mår bra. Eftersom hon får bra kost nu kan sjukdomen ligga utan att påverka henne, förutom försämrad seende såklart. Hade också en degu med grå starr men han klarade sig mycket bra. Han tog det lite lugnare och saktade ofta in när han närmade sig ett föremål och gjorde sig aldrig illa. Tror de hör när de närmar sig något hinder, när det står något som reflekterar ljudet av deras små tassar. Det kommer gå jättebra för din tjej 🙂

Och som #1 skriver så har hon det bra hos dig. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

xdigger
0

Nää, det är kämpigt för mina föräldrar.

Jo, jag är mycket noga med kosten. Dessa håller jag dessutom på att försöka få ner i vikt lite, tycker dom är lite väl grova, dom väger inom övre gränsen men jag tänkte ändå försöka få dom att gå ner lite, dom har haft fri tillgång till mat i sitt tidigare hem och det har dom inte nu, dom är dåliga på att äta hö med, men det kanske kommer vartefter magen tar över eftersom jag dragit ner på selective. 

Ja, det märks att hon är lite lugnare och som du säger bromsar in lite i tid, dock är hon lite klumpig men det har hon varit sen jag hämtade dom i somras. Tror absolut inte hon mår dåligt, men dock ser ju ögonen lite tråkiga ut. Hon verkar se mig och hon verkar titta efter saker så jag tror inte att hon inte ser alls.