Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1041 ggr
[[tjattehonung]]
0

Hjälp, för långa tänder?

Jag misstänker att en av våra degus har för långa tänder. Hon har typ en blöt fläck på kinden och när man ger henne hennes favoritgodis vänder hon jättelänge på den innan hon börjar äta. När hon väl tuggar ser det ut som om hon har svårt att få den i sig. Kan det vara för långa tänder? Hon har alltid haft tillgång till flera hårda saker att gnaga på. Hjälp alltså…..veterinär känns som sista utvägen just nu, ekonomin är dålig och hon är den minst tama av våra degus

deedee
0

Ja, det låter som något slags munproblem, och då mest sannolikt en kindtand som är för lång/vass. Veterinär är enda utvägen skulle jag säga. Hon kommer tappa vikt snabbt om hon inte kan äta bekvämt.

ähnchen
0

Hej! Säger samma sak. Kan mycket väl vara en tand eller en inflammation i halsen. Det är inget som du själv kan lösa, tyvärr. Och får du bara in henne i en transportbox så fixar veterinären resten. De brukar vara bra på att handskas med de små liven. Ofta är degusarna så rädda att de inte rör så mycket på sig.

Lycka till!! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[[tjattehonung]]
0

Mamma sa att det inte går att gå till veterinär förän nästa vecka. Jag påpekade att det blir värre ju längre man väntar men nej det gick inte. Behöver jag stödmata? Hon försöker äta men det går trögt. Lilla Billie……hoppas hon klarar sig

ähnchen
1

Hej igen! 🙂

Du får berätta för din mamma att ni faktiskt är skyldiga att gå till veterinären. Från djurskyddslagen:

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Eftersom man inte kan göra så mycket själv när det gäller deguns tänder får man åka till veterinär - och detta snarast.

Tills ni har fått en tid kan du försöka ge henne uppblött kraftfoder så att det blir ett slags gröt så att hon får i sig näring. Hon kan inte äta sådan mat alldeles för länge eftersom det inte hjälper tänderna alls att slipas ner. Har du möjlighet så väg henne för att hålla koll på hennes hälsotillstånd.

Vi håller alla tummar och tassar att hon snart mår bra igen!  🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[[tjattehonung]]
0

Tack jag ska säga det