Ny degus ägare.
Hej!
Har varit degus ägare i drygt en vecka nu. Ångrar verkligen inte att vi skaffat dessa fantastiska djur. Vi har en hona köpt i djuraffär och en hane också han köpt i djuraffär, fast levererad från uppfödare. Djuraffären garanterade att de inte var släkt iallafall.
De är väldigt olika både i utseende och sett. Selina är lugn, skygg, pratar mycket och gnager väldigt lite och sitter helst inne i ett rör hela dagarna. Hon kommer fram och äter och springer några varv i hjulet. Hoppas kunna få henne lite mer social. Har ni några tips att komma med?
Justin däremot kommer gärna fram och klättrar upp i handen och vidare i famnen. Han gnager på allt och far runt på alla fyra våningar i buren. Ett riktigt busfrö.
Synd bara att jag vet så lite om deras ursprung, som när de är födda och vad föräldrarna heter och så.
Vi har byggt om ett klädskåp till bur. Det är 1 m långt, 1,9 högt och 0,5 brett. Vi har fyra våningar, med en gren som går hela vägen som de klättrar på. Längst ner har vi en gammal bur nederdel med spån och hö i. Vi har inte lagt spån på de andra våningarna. Bör man gör det? Är det för hårt för dem att gå direkt på trä eller? På översta våningen har vi trätt ett rör 2 varv över buren och in på ovanvåningen. Det är i detta rör Selina helst vill sitta.
Tacksam för tips och synpunkter! Kan behövas :)
Nu vill jag inte verka negativ men varför skaffa ni en hona och en hane? Vart har ni köpt dem? Jag tänkte ifall man kanske kan ta reda på vilken uppfödare de kommer ifrån. Men vad bra att du trivs med dem :)
Är det inte bra med en av varje? De bråkar inte i alla fall. Vad hade varit bäst? Två honor eller hanar? Ja i vilket fall är det ju försent att ändra sej nu. Sen är det ju självklart jättekul om det blir ungar så klart. :) . De är köpta i Halmstad.
MVH Maria

Bästa är kanske att låta kastrera hanen. Honan kommer få kull på kull och då de är dräktiga i 3 mån och sen ger di i ytterligare 1 så sliter det nåt enormt på honan.
Hur gamla är de? Honan bör vara ett år innan första kullen.