Ätit plast- hjälp!
Känner mig så dum, sen jag flyttade till min nya lägenhet har jag låtit pojkarna få springa av sig inne i badrummet, det är helkaklat och till synes degusäkert. Brukar alltid vara noga med att plocka undan allt dom kan tänkas käka på, för jag vet ju att de stoppar i sig vad som helst, men av någon anledning hade jag inte en tanke på duschdraperiet. Så igår kväll när jag skulle duscha inser jag att det fattas stora bitar nedtill på drappriet som är i något slags mjukplast. Min första reaktion är att bli irriterad över att de gnagt sönder draperiet, men så inser jag att jag inte sett några flagor/bitar, utan allt bortgnagt måste dom alltså ha svalt. Det är ett riktigt stort område som är borta, tillräckligt för att fylla tre små degumagar..! Blev helt panikslagen, och kollar genast om dom lever, och inser i nästa sekund att jag inte haft dom ute under hela dagen, utan detta måste ha skett dagen innan, alltså i lördags eller söndags, och de har gått med plasten i magen ett tag. Degusarna ser välmående ut, de är lika pigga och glada som vanligt, men möjligtvis kan jag notera att de äter mindre än vad de brukar (men är inte säker). Typiskt nog har min telefon som även förser mig med internet varit trasig hela helgen så jag kunde inte ringa någon veterinär eller söka information fören nu, men de verkar fortfarande må ok. Ser inga spår av plast i spillningen i buren dock, så det som hamnat i magarna ligger väl kvar där…
Vad tusan gör jag? Kan jag göra något? Tidigare har det väl hänt att dom lyckats få tag i någon liten plastgrej och tuggat på och då har jag inte bekymrat mig så mycket, men det här är sådana mängder… Det måste ta upp en del utrymme i magen på dom och de lär ju inte kunna bryta ner det. Känns inte som något vidare bra alternativ att ta dom till veterinären och operera dom alla tre med de risker och kostnader det medför, särskilt som jag inte ens vet om det är alla tre eller bara en av dom som ätit på draperiet, och de ser ut att må bra, åtminstone just nu…
Känner mig som världens sämsta djurägare, förstår inte hur jag kunde missa att tänka på draperiet..! :(

Lätt hänt!
Jag skulle ha stenkoll på att alla äter o bajsar. Leta efter spår av plast i bajset. Skulle någon äta dåligt, sluta bajsa, bli låg eller allmänpåverkad skulle jag höra av mig till veterinären. Är det så att plasten stoppar upp i dem kan man förhoppningsvis se det på röntgen, sen är väl frågan hur de skulle klara en operation…
Hoppas det går vägen o att de alla klarar sig fint! Håll oss uppdaterade!

Hur har det gått?
Det verkar ha gått bra, har hållt dom under uppsikt och de verkar både äta och bajsa, och verkar inte allmänpåverkade. Kollar vikten på dom och den verkar inte heller påverkas. Har fortfarande inte sett något i avföringen, så jag vet inte… Pratade med Blå Stjärnas exotiska avdelning och de tyckte väl också att det bara var att avvakta och hålla dom under uppsikt. Hoppas att det fortsättningsvis ska gå bra, men undrar när man vågar andas ut?

Låter nog som det har gått bra då tycker jag. :) Kanske har de inte fått i sig så mkt trots allt