Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 1404 ggr
Casiopeia
1

Ansträngt samboskap!

Hm, skulle behöva lite tips här.
När jag skaffade mina tre pojkar i höstas bodde jag i ett hus och de hade ett helt eget rum att härja i. Så här i somras ändrades min livsituation lite drastiskt så jag fick flytta in i ett hyrt möblerat studentrum med mina degusar. Viste väl att det skulle bli lite opraktiskt att dela rum med killarna, men nu börjar det bli lite väl besvärligt.

Det största bekymret är att det är svårt att rasta dom ordentligt. Försökte först bara degusäkra rummet och släppa ut dom, men det var helt omöjligt att möblera så dom höll sig där jag ville när det är så trångt och jag har så mycket egna grejer. Sedan försökte jag bygga lite olika barriärer, men de lyckas antingen ta sig igenom eller så börjar de gnaga på lister, dörrar och inredning för att visa sitt missnöje. Inte så bra när jag hyr privat och jag är skitnervös över att ägaren till huset ska titta in och undra… :(

Just nu vet jag inte hur jag ska kunna släppa ut dom alls, men om jag inte gör det så blir dom galna och håller mig vakna på nätterna. Dom har en stor hemmabyggd bur, hjul och så mycket pinnar och grejer som jag kan ge dom, men det hjälper inte. Särskilt en av dom är så enormt rastlös… Fast han håller låda på nätterna ändå ibland, måste sova med hörlurar med musik i för att stänga ute oväsendet han för…

Ett annat problem är att det är svårt att hålla rent i rummet med allt skräp från buren, vore ju bra om man var någorlunda ordningsam till att börja med, men trots sopande och dörrmattor runt buren och vid dörren så släpar jag runt bös i resten av huset som fastnar på strumpor och liknande. Och det är svårt att hålla buren luktfri.

Sen har jag ett ständigt gnagande samvete eftersom jag pluggar nu och behöver vara kvar på skolan sent på kvällarna, och är lite för trött för att orka vara uppfinningsrik när det kommer till att underhålla dom. Jag bor på annan ort så var och varannan helg behöver jag åka bort, och även om jag har folk som kan titta till dom så blir det inte så mycket stimulans som de skulle behöva och jag känner att jag lämnar dom lite för mycket, men vet inte hur jag ska lösa det just nu som mitt liv ser ut…

Det sista jag oroar mig för är mina "grannar" som jag delar boende med. De har uttryckt en del irritation, särskilt över hur deras hjul skramlar, och för att de rymt vid något tillfälle, och klagar dom till de jag bor hos kommer de tvinga mig att göra mig av med dom, det är jag rätt säker på. Det är sjukt svårt att hitta ett studentboende här där man kan ha djur :(

Så jag skulle behöva lite handfasta tips på hur man gör för att dela rum med tre hyperaktiva gnagare. Tyvärr känner jag att mina pälsklingar genererar mer oro och irritation än glädje just nu, vilket jag skämms lite för att erkänna.  Leker med tanken på att hitta ett nytt hem åt dom, men det känns ju rätt ruttet, eftersom jag inte vill vara en som tröttnar på mina husdjur bara för att de är besvärliga, särskilt som det är mitt fel att vi bor här. Men just nu mår ingen av oss så bra, och hade jag vetat att det skulle bli så här hade jag inte skaffat dom… :(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ähnchen
0

Hej! Vilken jobbig situation! Förstår att livet inte är lätt för dig just nu. Du ska ju dessutom ha energi kvar att anpassa dig till din nya situation.

Några tips som kanske hjälper. Sätt plexiglas på utsidan av buren, det hindrar en hel del strö från att ramla ut. Jag använder papperströ och det ramlar mindre ut av det då bitarna är större än spån, binder lukten superbra och det fastnar inte lika mycket under fötterna än vad spån gör. Eller, om du har möjlighet, köp ett terrarium. Det dämpar kanske tom ljudet lite grann.

Trähjul är förresten väldigt tysta. Och hjul lär de behöva eftersom de är så aktiva. Ha fler hjul i buren om du inte redan har det så att alla kan motionera när de vill.

Sedan behöver även dina degus vänja sig vi nya omgivningen. De kan vara lite extra pigga de första månaderna, framför allt när inte bara platsen utan även de dagliga rutinerna förändrats så mycket.

Det var vad jag kom på som hastigast. Hoppas att det var till någon nytta.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

smurfan-13
0

Bra tips redan.

Du har inte möjlighet att rasta dem i något badrum? Kaklade badrum brukar vara det säkraste som finns & är det så att du delar badrum m andra kan du ju passa på att rasta dem när du "långskiter" ;)

När jag bodde i en minimal studentetta m mina var jag lite i samma läge. Höll på att bryta ihop för att jag inte kunde sova ordentligt pga allt oljud de för. Jag löste det genom att faktiskt sätta dem i ett litet akvarium/terrarium på nätterna. Hö, vatten o lite mat strödd på botten var vad de fick i det och de fick helt enkelt finna sig i att ha tråkigt. Efter ett tag lärde de sig att faktiskt sova igenom större delen av natten. Långt ifrån optimalt ur degusarnas synvinkel, men sömn är livsviktigt! Framförallt när man försöker plugga samtidigt.

Servera all mat (utöver höet) så de måste jobba för den! Sprid ut den, häng upp den i tak o gallerväggar, gräv ner den, göm den i små kartonger o toarullar osv osv.

Hoppas att ni snart hittar rutiner så ni alla mår bra.

Casiopeia
0

#1 Bra tips med pappersspån, synd att jag nyligen köpt en bautasäck hampaströ på granngården som jag får göra slut på först. :p

Har en hemmabyggd bur med glasdörrar framtill, så det smiter mest ut genom springorna och när jag öppnar/stänger luckorna, men det blir en del ändå, men jag måste försöka täta bättre…

Trähjul är ju fiffigt, men de gnager de väl sönder på en kvart? Mina tuggar ju på precis allt, och med tanke på hur dyra dom stora trähjulen jag sett är känns det som en lyxig tuggleksak… Eller?

Jag har bott här i 3,5 månad nu, hur lång tid borde det ta för dom att vänja sig? Tycker iof dom alltid varit rätt aktiva, eller som sagt, mest en av dom.

#2 jag bor i ett hus som jag delar med fyra andra, och vi har bara en toalett så det är ofta lite kö, så att stänga in mig en halvtimme varje kväll skulle nog inte vara populärt. Sen är det dessvärre inte kaklat utan det är en gammal äcklig plastmatta och tapet som de skulle kunna gnaga på och framförallt en golvbrunn med trasigt galler som de skulle kunna smita ner i. Har varit inne på tanken men tror det är en dålig idé, tyvärr :/

Akvarium var en bra idé faktiskt, ska försöka få tag i ett.

Jo, jag sprider alltid ut maten, hänger upp den eller gömmer den i kartonger, paket av tidningspapper och dylikt. Men det tillfredställer inte deras spring och busbehov något vidare…

ähnchen
0

Har trähjul till mina och de har överlevt ett bra tag nu, ca. 1 år. Har rengjort de då och då. De gnager en hel del på hjulen också så de är lite rufsiga i kanterna nu och saknar de flesta "tvärpinnarna" (smala träbitar som sitter tvärs över löpbanan för att ge bättre grepp) och foten har rundade hörn men inga hål och inget gnissel än så länge. 🙂

Vad har du för golv förresten? Något slät som trä eller plast? Skulle då föreslå att ta bort dörrmattorna som ströet också fastnar i och sopa i alla fall åt sidan varje gång du öppnat buren. Det räcker ju med en liten handborste som ligger bredvid buren. Eller så tar man händerna. Min bur står på hjul så det finns ett mellanrum mellan bur och golv. Alltid intressant att se hur mycket skräp som ryms under buren när man väl flyttar den för att killarna ska få lite solsken… 😇

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Casiopeia
3

Tänkte jag kanske skulle berätta hur det gick med "sambokrisen". Jag hittade en bra fungerande lösning till slut: jag flyttade.

Fick tag i en liten studentlägenhet, en etta med kokvrå, men med eget helkaklat badrum och en stor klädkammare (aka degurum) som dessutom låg närmare min skola och inte kostade mycket mer i månaden. 

Så nu har herrarna ett eget rum, jag har visserligen ingen dörr till klädkammaren och de måste stå mitt för öppningen för att det ska komma in solljus, men det räcker med att det är en liten tröskel emellan mitt och deras rum för att jag ska slippa ha hö och spån överallt.   Sedan får de komma ut och springa i badrummet och jag har anammat #2 s idé och baxat in ett stort akvarium där dom får sova om nätterna, vilket fungerar väldigt bra. 

Bortsett från den lilla incidenten med duschdraperiet som jag skrivit om i en annan tråd så har allt blivit mycket bättre nu :)

smurfan-13
0

Härligt att det verkar ha löst sig så ni kan leva i lite mer harmoni :)