Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 1178 ggr
thenewbreed
2013-12-15 17:19
0

Vikt

Vad är Normal vikt för en vuxen degus?

Mina degusar är strax över året och väger helt olika. Marmite väger 235 gram och Aston väger 203 gram typ. Är det normal/ok vikt?

Tycker att aston ser lite liten ut men han är pigg och kry. Han är ju också kastrerad kan jag lägga till om det skulle göra någon skillnad? ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

xdigger
2013-12-16 04:17
0

Då har dom en bra vikt. Mellan 170-300 gram är tydligen ok efter en google sökning.

thenewbreed
2013-12-16 08:33
0

#1 åh okej, tack, vad bra! :)

ähnchen
2013-12-16 12:43
0

Hej!

Det där med 170 - 300 g får man ta lite försiktigt. 🙂

Degus är olika stora och för en stor degu skulle 170 g vara alldeles för lite medan en liten degu skulle vara kraftigt överviktig om den vägde 300 g. 300 g låter allmänt väldigt mycket. "Degutopia" sätter övre gränsen vid 250 g.

Jag antar att dina degus är syskon? Då skulle man kunna tro att de borde ligga ungefär lika men det är inget måste. Vikten du anger är helt ok. Är de agila och mår bra är allt som det ska. Det viktigaste är att hålla koll på vikten och väga de regelbunden. Skulle Aston till exempel börja gå ner med varje vägning eller Marmite gå upp skulle det vara ett varningstecken.

/Anne

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
2013-12-16 12:47
0

#3 jag vet inte om de är syskon då jag köpte från djuraffär (dumt nog).

Men de har vägt samma varje gång jag vägt dem och jag väger dem lite då och då. Aston får t.ex nötter ibland för jag tycker att känns lite tanig men inte går han upp någonting eller ner haha. 

Men men, man får väl börja oroa sig när beteendet blir annorlunda och vikten går ner. ;o

smurfan-13
2013-12-16 12:49
0

Här väger Vega som är minst ca 170 när hon ligger på optimalt & Gnejs som är störst bör ligga på ca 280 (men efter kastrationen ligger han närmare 300 :/ ). Därimellan har vi ungtöserna som ligger mellan 200-250.

ähnchen
2013-12-16 12:54
0

Ja, precis. Jag har tre stycken varav två är bröder. Bröderna får dubbelt så mycket kraftfoder var som den tredje. Det tog en stund att komma fram till den balansen men nu håller alla vikten. Dumt bara att det alltid blir bråk när han är klar och försöker sno de andras mat… De i sin tur har blivit väldigt duktiga på att försvara den ;-)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
2013-12-16 12:57
0

hahaha ja här hemma så är det marmite som skyddar maten. Riktig tuffing, till och med om jag kommer in i buren med handen och erbjuder något extra gott. Så först blir det lite tjafs och sen känner han lukten av det goda, nyper tag i godbiten snabbt som tusan och springer sen iväg och gräver ner det haha. så charmig. försöker att inte retas med mening men ibland är han bara så gullig när han kaxar när jag ska erbjuda mat haha.