Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 1435 ggr
Julip
0

Hur är det att ha degus?

Jag skulle vilja veta hur det är att ha degusar.. visst är dom flockdjur dvs att man ska ha dom minst två och två?

Är det djur som går att kela med?
Vad är det för skillnad på degus och chinchilla?
Finns det någon generell skillnad på hanar och honor?
Hur är det med hälsan - bra/dålig?
Luktar dom mycket? Skiljer lukt mellan hanar/honor?
Hur ser kosten ut?
Hur ser bur & inredning ut? Vad har man som bottenströ?
Finns dom i flera färger och hårlag?

Berätta allt ni har lust att berätta om! Både positivt och negativt!

smurfan-13
0

Massa frågor o egentligen ingen tid att svara. Hoppas nån annan kan svara mer utförligt. Annars rekommenderar jag dig att leta upp degutopias sida, där finns allt att läsa ;)

Vissa degus är väldigt keliga, andra har aldrig tid att sitta still för mys. Helt individuellt alltså!

Har aldrig haft chinchilla

Jag upplever oftast hanar som lugnare, trevligare, lättare att få tama. Vissa verkar få problem m att de slåss när de blir könsmogna, men generellt skall det inte vara ett problem. Kanske dock något man skall kolla m uppfödaren till de ungar man köper. Hur pappan fungerar m andra hanar.

Degus från djurbutik o oseriösa uppfödare kan ha väldiga problem m hälsan. Det finns problem m diabetes, katarack o låg ålder. Hittar man rätt linjer dock så är de friska djur som lever länge. Min hane är över 6 år och ser lika pigg o fräsh ut som han gjorde när han var 2. Äldsta honan är även hon 6 år, men ser ganska så risig ut idag. Sen har jag haft degus som var riktigt gamla o fick avlivas redan innan de var 3 år (köpta på djuraffär). Val av uppfödare är alltså viktigt! Samt ha koll att det inte är någon inavel o att föräldrarna är friska & gärna lite till åren (eller att man vet hur gamla deras föräldrar blev).

Nej de luktar inte mkt! Mer än gerbiler, men betydligt mindre än tex råttor! Ingen skillnad mellan honor o hanar tycker jag.

Bra hö & vatten är vad en vuxen degu behöver. Ett bra pellet som kraftfoder under uppväxten. Färska grönsaker & grönt utifrån. Absolut inget socker eller för feta fröer/nötter!

Bur o inredning kan man ju variera i evigheter. Kika runt på sidan här så finns det bilder på hur våra degus bor. Jag använder toalätt som strö, men det är ju oxå en smaksak.

De finns i lite olika nyanser/färger o m vita tecken, men vanligast är viltfärgat.

DE GNAGER PÅ ALLT & I MASSOR!!

thenewbreed
0

Måste säga att mina degusar inte gnager särskilt mycket, de går runt mest och testar med tänderna på nya saker men de gnanger typ ingenting i jämförelse med mina gerbiler som jag hade för ett tag sen haha. De gnager ändast på gallret om de är understimulerade och vill komma ut och leka/springa.

Medarbetare på bildredigering! :)

Jessicahagstrom94
0

visst är dom flockdjur dvs att man ska ha dom minst två och två?
Ja.

Är det djur som går att kela med?
Ja, men det är individuellt & beror på hur mycket du pysslar med dina degusar.
Finns det någon generell skillnad på hanar och honor?
Mina hanar och honor var precis lika i sättet.
Hur är det med hälsan - bra/dålig?
Indivudiellt. Köp från uppfödare så får du troligtvis oftast friskare & kanske till och med socialare djur. Men det betyder inte att alla uppfödare får friska och sociala djur, så välj noggrant. 

Luktar dom mycket? Skiljer lukt mellan hanar/honor?
Nej, jag stördes aldrig av någon lukt under åren med fyra degus.
Hur ser kosten ut?
Hö, vatten och pellets. Mina fick smaka knäckebröd ibland och lite grönt.
Hur ser bur & inredning ut? Vad har man som bottenströ?
Otroligt olika! Kika runt här bland annat.
Finns dom i flera färger och hårlag?
Ja, kika runt på det också :)