En Degu haltar på bakbenet
Hej!
Jo, såg precis att en av mina tre degus haltar på ena bakbenet.
Det är Bosse, den ända killen jag har. Han kastrerades för något år sedan, hade en del komplikationer efter de, men blev efter ett par veckor bra igen.
Tidigare idag byggde jag om lite nytt i den stora delen av buren.
Undrar om han kanske skada sig då, när han sprang omkring och hade sig. Han är den klart "busigaste" av dom.
Han har tidigare släpat ena bakbenet lite efter sig, kanske för en 3 månader sedan. Det pågick väl bara i 2-3 dagar, sen var han helt som normalt.
Han verkar iaf minst lika glad som alltid, äter mat….springer upp på en så fort man öppnar buren osv :)
Så jag tänkte avvakta så länge, då han iaf inte verkar lida av de.
Efter hans operation, då han med all sannolikhet var ganska öm och så….så hade han lite samma rörelsemönster. Just att ena bakbenet inte stödjer till…eller släpar lite efter.
Men när jag hade han i min hand så kändes de som han tryckte lite hårt med bägge bakbenen. Kunde inte se nåt konstigt.
Kan de va så att han har nåt som stör han ibland sen operationen? Kanske sträckte sig idag när de va massa nya roliga grejer att springa på?
Han nu stängt in alla tre i den delen där det är minst klätter och spring grejer, i hopp om han att ska ta det lite lugnt. Men alla tre sitter nu och gnager som galningar på den fast skruvade träbit som sitter ivägen för dom. Trotts att de fick extra mat, extra godisar osv.
Va tror ni? Har inga jätteförhoppningar när det gäller veterinärer och degusar…
Hej! Hur går det för din degu? Har det gått över igen eller haltar han fortfarande? I så fall behöver du nog söka upp veterinären om du inte redan har gjort det. Det kan ju vara något som han inte lider av idag men kommer få större problem om det inte åtgärdas. Och i bästa fall får du beskedet att det inte är någon fara och kan slappna av. :) /Anne
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Hejsan!
Tack för ditt svar och omtanke :)
Dan efter…eller rättare sagt på kvällen, så kändes han lite slöare. Satt inte med dom andra osv.
Gick och la sig tidigt och ensam. Det kändes väl inte helt hundra, men tyckte samtidigt de va bra att han inte flängde allt för mycket.
Nu tycker jag det vänt till mer till det positiva. Han har fått upp farten(brukar sätta han på ett långt barbord, lätt att observera hur han rör sig)…igår kväll tog han ett Jättehopp från min axel till soffan. Sprang in under och börja "bada" på golvet där under.
När han står på bakbenen på ens arm eller hand så trycker han fortfarande lika mycket med bägge benen.
Så jag vet inte riktigt vad en veterinär kan göra i detta läget?
Veterinären kan känna efter om det finns något i det område som degun inte gärna rör. Kanske är det varmt där som tyder på inflammation eller så kan det finnas en liten böld eller liknande. Eller ingenting förstås. :)
Degus gillar ju sällan att man pillar på dem men de veterinärer jag har varit hos har varit skickliga att hantera mina annars så sprattliga kamrater och kunde försiktigt klämma och känna efter avvikelser.
I värsta fall kan de röntga men det gör de bara när det inte går att hitta något på annat sätt och anser att röntgen kommer ge något.
Att din degu var låg en kväll tyder ju på att han verkligen hade ont eller att kroppen har något att bearbeta. Om jag vore du skulle jag boka en tid hos vet och kolla upp att allt är ok.
Han är ganska lätt att ha att göra med i händerna….när jag känt runt hans ben har han inte brytt sig nåt vad jag märkt.
Det blev komplikationer efter hans kastrering, och när han var hemma efter de var han verkligen Inte bra. Trodde faktiskt inte att han skulle klara sig.
Var fram och tillbaka till veterinären flera gånger. De gjorde väl var de kunde, men hade väl egentligen lite svårt för att ge råd runt just degus.
Men som sagt, tycker det varit en viss positiv framgång idag. Verkar glad, kelig och hungrig :)
Han rör sig bättre och snabbare idag igen… :) :)
Bra! 🙂 Det verkar gå åt rätt håll.