Degus iFokus

Degus

Etikettmat-och-vatten
Läst 748 ggr
ki4ndeer
0

köpt nytt foder, gärna åsikter

Hej. köpt lite ny mat från zooplus och ville höra om ngn testat dem eller har åsikter om fodret :)

Har köpt JR farm vilda örter http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/degufoder/jr_farm/278498#composition 

Ingredienser:
Havre, veteflingor, ringblomma, persilja, rödbetor, alfalfa, maskros, ärtflingor, morot, nässlor, groblad, vete, poppad vete, poppad majs, löv, blåklint, ros, pepparmint, majsflingor, citronmeliss, rödklöver

Crispy Pellets för chinchillor & degu http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/chinchillafoder/prestige/322390

Ingredienser:
Vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, frön, mineraler, FOS, yucca.

Analytiska beståndsdelar:
16% protein, 3% fetthalt, 20% råfibrer, 8% råaska, 1% kalcium, 0,5% fosfor.

Tillsatser/kg:
Näringstillsatser: 10000 IE vitamin A, 1200 IE vitamin D3, 80 mg vitamin E, 100 mg vitamin C, 100 mg E1 (järn), 2 mg E2 (jod), 10 mg E4 (koppar), 75 mg E5 (mangan), 70 mg E6 (zink), 0,2 mg E8 (selen).
antioxidanter. komplettfoder

Bunny DeguDröm http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/degufoder/fler_tillverkare/278492#composition

Ingredienser
Växter från permanent gräsmark*, timotej, havrekli, hel majs, solrosfrömjöl, linfrömjöl, vetekli, spetsgroblad, rapsmjöl, vetekli, drank, palsternackor, rölleka, jordärtskocka, citronmeliss, nässelblad, jäst, maritistelört, ringblommor, hibiskus, jordärtskocka, kål, amarant, kamomill, paprika, maskrosblad, pepparmynta, fänkålsfrön, malva, maca rot, salviablad (9% ärter, grönsaker 5,7%, blommor 2,7%).

*Ursprungliga växter från obehandlade betesmarker: timotej, ängssvingel, ängskavle, engelskt rajgräs, rödsvingel, ängsgröe, hundäxing, luddtåtel, ettårig rödsvingel, storv, vengräs, sött vernalgräs, risrot, tuvtåtel, rörflen, vitklöver, rödklöver, maskros, rölleka, groblad, kummin, hundfloka, Älgört, hönsarv, gulmåra, majveronika, häckvicker, vallört, åkertistel, jordreva, tusensköna, teveronika, daggkÃ¥pa, stor bockrot, fodervicker, knölbräcka, småfingerört, åkerärenpris, daggkåpa, vårrågblomma, höstfibbla, rödven, gullviva, spädklöver

deedee
0

Inte så bra att det första fodrets första ingrediens är havre! Åtminstone inte om det ska ges dagligen. Och jag utgår från att detta är foder som du kommer ge som godis eller litet tillskott (t ex till växande eller sjuk degu)?

xdigger
0

Selective is the shit! Sen sparsamt med allt annat eftersom dom är väldigt känsliga, selective degu innehåller allt dina små vänner behöver! Absolut inget med socker eller andra kolhydrater, dom får lätt diabetes. Jag har förhandlat pris hos lokala arken zoo, vid köp av fyra påsar får jag nån tia billigare per påse!

ki4ndeer
0

Alright, det va socker jag va väldigt kritisk med och därav tveksam till det med majs I. Brukar ha degu selective men svårt att fp tag på här och va I akut behov samt ville ha torkade saker så därav blev det nytt foder. tack för infon!

xdigger
0

Det är en djungel! :)