bråk
Jaha, nu var vi där igen. Efter nästan exakt ett år har killarna bestämt sig för att bli osams igen. Delade buren igår och Flash och Keks bor tillsammans i ena halvan medan Krümel bor i andra. Antingen grälar han vid gallret med brorsan Keks eller så sitter han och piper gällt för att få uppmärksamhet. Flash förhåller sig neutral och iakttar skådespelet med lite avstånd.
Börjar med dagliga burbyten tills de har lugnat ner sig och känns redo för nästa steget.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Statusuppdatering för den intresserade :) Killarna, framför allt bråkstaken, har börjat kvittra genom gallret istället för att gnissla tänder och slänga ur sig förolämpningar. Ett stort steg i rätt riktning. Får se när jag vågar sätta ihop Flash och Krümel utanför buren.
Igår kväll flyttade mina tre herrar ihop igen! Efter flera sittningar med Flash och Krümel har de gjort upp mellan sig. Och som vanligt där jag inte kunde se dem… Förra gången gick de bråkandes in i en kartong. Sedan hörde man bara en massa tapp tapp tapp och så kom de ut som vänner. Igår hoppade de upp på min axel där jag satt hopsjunken på golvet och försvann bakom min nacke. Där hörde jag de kvittra och kände att de tassade runt. Sedan kom de ner i mitt knä och började klia varandra… När jag släppte Keks till dem var det inga problem alls. Han underkastade sig på en gång och freden var återställt. Hoppas för gott den här gången. :)
Vad skönt!
Mina pojkvar har börjat kvittra mellan gallren hela tiden nu och kliar varandra när de får träffas varje gång det är byte mellan burarna. Ska med försöka sätta ihop dem snart.
Tycker dock det är läskigt när de boxas och kickar, men när vet man exakt när man ska avbryta?
Hur gör dina degusar? Hur vet man när de är 'vänner' igen? :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Det är ju helt underbart att det går framåt hos dina grabbar! 🙂 Vet precis vad du menar. Inte kul att sitta där och se dem slåss och undra hur det kommer sluta den här gången…
"Exakt" finns då inte riktigt då alla degus och deras människor reagerar olika eller tyder beteenden olika. Men ska försöka vara så exakt som möjligt 🙂
Så länge de boxar och kickar ska de få göra det. Lösryckta små pälstussar kan det bli ibland när de håller på. Ser man dock att någon är skadad på något sätt så att den till exempel blöder eller haltar ska man såklart avbryta. Detta gäller också när de ryker ihop ordentligt och rullar runt som en enda pälsboll eller när en jagar den andre kors och tvärs genom buren/rummet. Jag inbillar mig att jag känner när det övergår till blodigt allvar - inget pip eller kvitter, inga lekfulla rörelser, bara ljuden från små fötter på golvet och hektiska, aggressiva rörelser.
Svårt att beskriva också när de äntligen är vänner igen. Hela spänningen i deras relation försvinner liksom. Ibland har det varit jättetydlig, till exempel med Keks. När han inser att den andre är starkare får den dominera honom, dvs. "rida" på honom och så är det bara klart. De går sina vägar, kvittrar när de möts, kliar varandra.
Med Krümel och Flash däremot kan det gå timmar med bara mikroskopiska förändringar i relationen. Kvitter, lek, PIIIIIP, gnissel, upp med rumpan för att göra sig stor, göra om det hela från början och aldrig, aldrig, aldrig dominering/"ridning" - tills de, efter diverse tillfällen och många timmar senare, tja, kommer fram ur kartongen eller från ryggen och har löst det på något sätt. Fråga mig bara inte hur, men hela deras beteende mot varandra är helt omvänt på bara några sekunder. De sitter bredvid varandra, kliar varandra och ser helt enkelt avslappnade ut.
Oj, nu blev det mycket. Men hoppas att det hjälper dig lite. 🙂
#4 oj okej, ja jag har väl avbrutit lite för tidigt, tycker det ser så läskigt ut.
Men ska försöka snart igen. De kvittrar hela tiden nu när de möts och sover nära varandra. så kanske är dags snart för ett nytt försök ^^
#5 Ja, det låter definitivt som att det är dags för ett möte. Berätta gärna hur det går :)
#6 ja, jag ska bara själv göra mig redo mentalt hahah :S