Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1393 ggr
dalinda
0

Galna djur

Jag har nu mina första degusar 

och den ena gnager på gallret typ konstant  jag möblerar om i deras bur ofta och försöker hitta på nya roliga saker till dom , Men lilla Agda nöjer sig med nya saker i max 30 minuter sen börjar hon igen, gnaga på gallret ock det låter bara ding,ding,ding, ding… hela jävla tiden.. några bra förslag för att få henne sluta??

smurfan-13
0

Skaffa ett terrarium istället. Så löste vi det då vi tröttnade på gallergnagandet. Vissa individer "fastnar" helt enkelt i gnagandet och så länge det finns ett galler att gnaga på så gnager de.

dalinda
0

hmm oki , men de måste ju kunna klättra och ha sig hur bygger man avsatser i ett terrarium? 

Tack för svar :)

MoaL
0

Hej och välkommen hit!
Hur stor bur har du till dina flickor? Har de ett hjul?

Avsatser och klättermöjligheter i ett terrarium löser man med grenar och trähyllor som man får bygga ihop själv. 🙂 Det är bara fantasin som sätter gränser. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

xdigger
0

Mina gnager nästan inte alls, dock litegrann på trät. Först och främst måste man ägna dom mycket tid, som föregående skrev ett hjul(det största du hittar). Släpp ut dom för lekstund minst en halvtimme per dag. Hur stor bur har du till dom? Det kan också få dom att börja gnaga. Mina sju gnager selective just nu.. Knapprar som fan.. :D

Pigges mam
0

Jag har skruvat fast ett stort plexiglas på den sida de gnager som mest. Efter det så gnager de inte där gallret är fritt heller.

PetitePuma
0

De kanske vill ut! :)

Casiopeia
0

En av mina pojkar är också gallergnagare. Spelade ingen roll att buren var jättestor, att de hade springhjul, gott om kvistar och fick komma ut och röra på sig varje dag, det var som en mani. Det verkade inte handla om att få utlopp för gnagbehovet, utan mer som att han gick igång på ljudet och känslan av metall, som ett stereotypt beteende. Höll på att bli vansinnig av det där ljudet…
Han var mest förtjust i vissa delar av gallret, och täckte jag för dom så sysselsatte han sig med att riva ner/gnaga sönder hindret, men gick inte det så bytte han till slut plats. Jag testade att smörja in gallret med olika illasmakande grejer, men ingenting fungerade.

Till slut byggde jag en ny bur av trä, med glasdörrar och finmaskigt nät för ventilationsöppningarna. Det var det enda som funkade.  Fortfarande är det så att om jag har honom ute och han hittar någon metallkorg eller liknade med galler så går han på det och försöker gnaga. Som smurfan säger så är det som vissa individer "fastnar" i beteendet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

dalinda
0

tack för alla svar. 

Nu har dom en jätte bur som är anpassad för chinchillor eller illrar, men de fortsätter detta gnagande ändå.

Men de flesta hjul jag har sett är ju galler runt och inte slätt. Finns det någon sida man kan hitta bra degus saker att köpa?