Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 688 ggr
thenewbreed
0

bråk igen

Satte ihop degusarna igen. De har kvittrat oavbrutet i flera dagar och sovit bredvid varandra fast med gallret emellan osv. 

Först gick det bra. De kvittrade, boxades lite, kliade varandra lite, undersökte badrummet, kvittrade mer. Så höll de på i en halv timme. Sen blev det lite mer intensivt med hackande tänder, svansviftande, snurrande och boxning. Sen kicksparkar. Ja efter ett tag blev de till en liten boll och då var jag tvungen att ingripa. Nu sitter jag med en skadad degu som blev biten i trampdynan/under tån och han haltar och piper. Jag själv fick mig ett hack i fingret med. 

Jag är så ledsen för jag trodde verkligen att det skulle funka den här gången eftersom de faktiskt började tycka om varandra.

Hur gör man nu? Alltså.. När ger man upp och söker efter andra lösningar? De har nu bråkat i över ett år..

Medarbetare på bildredigering! :)

ähnchen
0

Ååååh, de där små liven! Ja, varför göra det så svårt för sig och andra. 😕 Jag är så ledsen för din skull! Och ditt stackars finger. 

Du gjorde rätt att försöka. Så som du beskrev det var det verkligen läge för det. Tyvärr verkar båda vara mycket dominanta. Och hetsiga. Suck… Eftersom de som du säger har bråkat i över ett år, sedan kommit överens vid gallret men ändå ryker ihop när de väl ska bestämma rangordningen låter det som om det inte kommer att fungera med dem. Hos degutopia står det att man aldrig ska ge upp, att förr eller senare, förutom i väldigt sällsynta fall osv. Men ja, hur länge ska man försöka för att förstå att man har ett väldigt sällsynt fall?

Så svårt att avgöra. Hur går det för dem nu? Hets vid gallret? Eller lugnt? Trampdynan kommer att läka finfint. Ett tips: När Keks blev av med en tåspets när han träffade på Flash för första gången lät jag honom gå över en ren men fuktig trasa som jag hade hällt lite ljummet kamomillte över. Då fick han rena fötter utan att bli blöt för övrigt och så var det tydligen gott att slicka på foten sedan.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
0

#1 ja precis :((

kommer i vilket fall som helst inte sälja dem så då blir att att allteftersom jag får mer plats så får de tillslut en ny burkamrat men det lär dröja tills det är möjligt och tills dess får jag väl försöka. 

Det är mycket agg mellan gallrena men hörde kvitter en gång idag för första gången med. De gör sin lilla dans och viftar med svanse, och ibland attackerar de gallret och annars ignorerar de varandra. Men som sagt, hörde Marmite kvitta idag när jag kom hem från skolan. 

Foten ser fin ut, han haltar inte längre. Jag tvättade rent med en liten steriliserad kompress som jag hade doppat i vatten och sen använde vi topps med desinfektion som jag även använde på mitt sår. några timmars vila sen vart det bra. Och såklart har väl han pysslat om foten lite. Nu är han precis lika pigg som vanligt så det är ju skönt!

ähnchen
0

Det låter som en bra plan. Håller tummarna att kanske kanske kanske ändå blir bra mellan dem! När det ändå blev lite kvitter igen.

Skönt också att foten är bättre. Hoppas samma gäller för ditt finger. Ni får återhämta er nu. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
0

#3 ja precis! :)