Vit gegga i ögat?
Hej! Min degu Bibbi har fått något vitt geggigt i ett öga, vet någon vad det kan vara? Upptäckte det i morse o funderar på vad det är. Foder, hö och spån är samma typ/paket som innan så jag tror inte det är från något sådant… Kan det vara förkylning eller drag? Bibbi lever ensam sedan ca 4 månader då Torsten gick bort. Man kan säga att Bibbi inte sörjde särskilt länge utan mer är som en glad, nöjd och numera lagom mullig änka. Tidigare tror jag Torsten var den som tog för sig o Bibbi hamnade i skymundan när det gäller både få springa i hjulet och få tillgång på maten. Bibbi var mager o lite blyg/rädd. Tacksam för tips / Carina
Kan hon ha fått någon liten skada på ögat, eller ha skräp i ögat? Just hö är duktigt på att hamna i ögon. 😮 Tänk på att lyfta på ögonlocken och titta ordentligt, både uppe och nere.
Om det inte blir bra inom några dagar så skulle jag råda dig att åka till veterinären. Om hon har en ögoninflammation så kan det behövas medicin/ögonsalva. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Koka lite koksaltslösning (eller köp) och tvätta ur det typ 2 ggr per dag. Blir dte inte bättre om några dagar eller om allmäntillståndet går ner skulle jag kontakta veterinären.
Det finns speciell koksaltlösning för ögon på apoteken som jag kan rekommendera :)
Tack för alla svar så fort. Det var antagligen bara lite irritation av drag som gjorde att det var gegga i ögat. Nu är hon pigg o alert igen. Mvh Carina
Mina får gegga i ögon av vanligt kutterspån, kör därför med det dyrare alspånet!