Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 768 ggr
fuzzie
2014-02-14 12:40
0

Funderingar

Hejsan jag är ny här på sajten och nu har jag några frågor att ställa. 🙂 

Jag gick på ett naturbuksgymnasium som hade mycket smådjur, reptiler, fåglar osv. Men det var några saker som störde mig angående deguburen och tänkte att någon här inne kanske kan svara på mina frågor. 🙂 

• Hur pass stor yta ska 5 degus ha tillsammans? Dock hade dom faktiskt en relativt stor voljär. 
  • Hur mycket inredning ska dom ha? Läste här på sidan att dom ska ha hängmattor och allt möjligt. Men på min skola hade dom ett extra hyllplan bara, ett hus och på våren/hösten fick dom någon gren att tugga på ibland bara. 
  • Hur pass mycket grönsaker och varierad kost ska dom ha? För det enda vi fick ge dom i princip de var pellets med lite morötter ibland och vetegroddsolja. De känns inte som att det är tillräckligt iallafall. 😕 
  • Vad ska dom ha för slags underlag i buren? Har även degus känsliga luftvägar så man bör använda hampaströ, eller funkar det med vanligt kutterspån? (som jag personligen inte gillar dock) 
  • Det jag har läst mig till är att dom är relativt sociala djur som gillar mänsklig kontakt. Men på skolan så var det ingen som brydde sig om dom riktigt så därför blev dom knappt hanterade. Så när en person skulle ta upp en av dom så tappade degun svansen. 😕 Dock har jag läst att dom kan göra de om dom blir stressade, men synd att de händer ändå. 

Jag tycker att degusar verkar ganska mysiga ändå och hade nog kunnat haft dom som husdjur om det inte var så att jag redan har så många andra. Men de skulle vara bra om jag kunde få svar på några av dessa frågor iallafall. Tack på förhand! 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

thenewbreed
2014-02-14 15:28
0

Sätter en tass här för vill väldigt gärna också få svar på det där!

De behöver ju en naturligt berikad miljö och människokontakt tycker JAG är ett måste då de är så sjukt sociala och det dessutom enklar upp det när man ska flytta på djuren eller hantera dem av andra nödvändiga skäl. Att degusen tappade svansen beror på att denne blev rädd/stressad/kände sig hotad. 

Mycket praktiska frågor kan man få svar på på jordbruksverkets hemsida vet jag. Gällande bur och utrymme tex. 

Att köpa degusar var det bästa val jag gjort ever. Helt sjukt underbara. Men man märker ju när de är understimulerade de gånger jag inte kunnat ta ut dem eller haft en tråkig inredning. För mig är det inte titt-djur utan djur som tycker om att vara med människor och får ut något av det. De söker ju också kontakt och VILL delta.

Medarbetare på bildredigering! :)

ähnchen
2014-02-14 20:52
0

Hej! :)

Enligt jordbruksverket blir det en minsta bottenyta på 0,75 kvadratmeter. Man kan inte kompensera genom att ha flera hyllplan utan det är bottenytan som räknas. 

Inredningen ska minst innehålla ett hus eller liknande gömslen. Degusarna måste ha tillgång till ett sandbad, i alla fall ett par gånger i veckan. Bottnen ska naturligtvist vara täckt av strö. Sedan ska inredningen vara stimulerande, vilket man kan räkna ut att enbart ett hus och ett sandbad inte är. Så gärna diverse möjligheter att klättra på och krypa under. :)

Kutterspån fungerar lika bra som hampa- eller pappersströ. Undantag kan vara om någon degu är allergisk mot kutterspån. Papperspellets rekommenderas inte då det sväller i magen när de käkar det.

Huvudfödan är hö. Sedan kan de få lite, lite kraftfoder, speciellt när de är unga eller dräktiga eller pga sjukdom behöver lite extra energi. Kraftfodret måste vara anpassad för degus, dvs utan melass, frukt eller annat sockerhaltigt då de lätt kan utveckla diabetes. Vetegroddsolja låter mycket märkligt som föda för degus!

Om degus nödvändigtvis behöver mänsklig sällskap beror mycket på hur de bor och hur de är som individer. Det de definitivt måste ha är andra degus som sällskap. Har de sedan en stor intressant inredd bur att bo i räcker de mycket till varandra. Såklart har människan alltid sitt ansvar att sköta om dem map mat, vatten, renhållning mm.

Som #1 skriver så blir handvana degus så mycket enklare att hantera när det verkligen behövs. Och de allra flesta degus ÄR mycket intresserade av vad som pågår runt omkring dem och tackar sällan nej till mänsklig uppmärksamhet. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

fuzzie
2014-02-15 01:24
2

#1 Jomen precis, jag tycker själv att det är skitviktigt att miljöberika alla burar. Ah ok, då var de som jag misstänkte där med svansen då. 😕 

Jaa, för jag brukar försöka mig på de djuren som blir minst hanterade för att dom i andras ögon är "tråkiga" och märkte ju att dom små krabaterna faktiskt kom fram till en och ville kolla läget efter en stund liksom. 

#2 Ok, för jag tänker som till mina hamstrar tex. så har jag mer än ett hus i buren eller att huset har flera olika utrymmen för att djuren ska kunna få vara ifred om dom vill det. Så jag tänkte om det var samma här eller sover alla tillsammans utan problem? 🙂 

Ok, jag tror inte ens att dom hade ett sandbad på skolan! 😮 Men då borde dom alltså ha typ "träbroar", sådana som man kan böja till själv som dom kan gå igenom som en tunnel typ? Hängmatta? Men när du skriver klättra, menar du någon form av stege eller grenar eller bara hyllplan på olika höjd? 

Hmm samma sak här, tror inte dom på skolan fick hö heller! 😮Kraftfodret är alltså någon slags pellets anpassat för dom? Jaa, dom sa att vi skulle hälla på det ovanpå maten innan vi ställde in det till dom, men jag tycke själv att de lät mycket skumt… 

Joo, dom hade ju 5 degus tjejer när jag gick där iallafall men buren var ju urtråkig istället… Jomen precis, för mat och vatten fick dom ju iallafall. 

Men tack så mycket båda två för svaren och ni får gärna lägga till fler saker om ni kommer på mer som dom behöver osv. Som sagt så kan jag typ ingenting om dom så ös gärna på med info! 

För det kan bli så att jag börjar där till hösten igen för att få klart alla mina ämnen och isåfall vill jag ju veta så mycket som möjligt så jag kan förbättra tillvaron för dom små! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

ähnchen
2014-02-22 20:48
1

Ursäkta det sena svaret, jag har varit bortrest. 🙂

Ja, mer än ett hus är jättebra för degus också. Gömslen behövs när de till exempel ska sitta någorlunda ifred med en matbit eller att alla har möjlighet att gömma sig när de skräms. Sedan gillar de att krypa runt i hus och tunnlar. Sova gör de helst tillsammans i en hög.

Tunnlar kan göras av vad som helst egentligen. Det kan vara ett - så klart oanvänt - avloppsrör av lera, en papprulle, några hopskruvade brädor, en kartong, en avklippt tröjärm mm. Hängmatta är inget måste men några uppskattar det. Mina föredrar hårda ytor att sova på. 

Också för att klättra kan vad som helst användas. Grenar som du redan nämnt, kistor, kartonger, hyllor, tjocka rep som hänger någorlunda stadigt, mm. Viktigt är också att de har en utsiktsplats. Är det en grupp av hanar ska det finnas en spaningsplats till varje kille.

Berätta gärna hur det går för dem om du skulle plugga där igen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.