Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 898 ggr
PetitePuma
0

Vad ska jag göra?

Jag oroar mig lite att jag inte tar hand om tjejerna tillräckligt :( De verkar inte kunna bli toalett-tränade, och jag undrar om de är understimulerade. Förut fick de vara ute och springa i mitt rum, men efter att det hade kissat över hela golvet och gnagat sönder min elgitarr-sladd (inte ikopplad) samt skor, bestämde pappa att de inte fick vara ute. De har en ny bur, jag lägger in nya saker till dem ibland och det finns saker att göra. Ibland får de vara uppe på taket av gallret, så umgås vi och leker. Men nu läste jag att de måste få vara ute och leka i en "lekhörna" minst en halvtimme om dagen? Hur ska jag göra? :( känner mig som en dålig mamma. Vill inte göra mig av med dem. Bor inte heller hemma hos pappa hela tiden, utan varannan vecka. /M

smurfan-13
3

Sluta oroa dig och gör det bästa av situationen. :) Har de en stor o rymlig bur, får förnyelse i den, samt att du plockar ut dem och umgås m dem går det ingen nöd på dem.

Mina är ALDRIG ute och springer på golvet. Det är tom ytterst sällan som jag plockar ut de för att umgås. De har varandra och även om alla utan en hona gärna hänger en stund mig så tycks de inte ha något enormt behov av det. Viktigare är ju att de har en artfrände att umgås med.

Har ni ett kaklat badrum, kan det funka som en bra plats att låta dem springa på annars. Var dock noga m att kolla så de inte kan försvinna ner i nåt avlopp eller liknande!

PetitePuma
0

Okej tack :)

ähnchen
0

Håller med #1. Mina springer sällan runt på golvet sedan vi flyttade i juni. Det finns för många hörn där de kan försvinna bakom möbler etc. Det är ytterst sällan att man får de rumsrena, och så är de gnagare. Det är helt naturligt för dem att gnaga på saker och ting. Jag vill påstå att det är omöjligt att träna bort hos dem. Alternativt måste man vara efter dem hela tiden. Det skulle betyda att behöva vara på flera ställen samtidigt - en omöjlighet. Jag sitter istället en stund på en stol framför buren på kvällarna. Då kan de klättra runt på mig och upp på burtaket där det ofta ligger saker att upptäcka. Vi var bortrest i två veckor nyligen där de fick mat och tillsyn en gång om dagen av en kompis. Mina killar är väldigt rädda när det gäller främmande människor så hon kunde inte göra mycket mer med dem än att räkna dem, se att alla mådde bra och att alla fick sin matbit. De var hur lugna och harmoniska som helst när vi kom tillbaka. De har haft varandra under tiden.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

cecbur
0

Har du testat en lekhage med en tvättbar filt/matta som golv?