Degus iFokus

Degus

Etikettövrigt
Läst 665 ggr
Emouse
0

Släppa ner

Jag håller på att bygga upp en relation med mina degusar sakta men säkert och vill ha lite tips i förväg!😃

Hur ska man göra på bästa sätt, "Rasta" eller släppa ner sina degusar på golvet första gången?  Har ingen aning aning om de är vana att bli nedsläppta eller om de vart mer som "sitta på axeln degusar"..

Ska man rasta båda samtidigt och hur ska man få dom att komma tillbaka? De har ju bara suttit på min axel och klättrat och spejat..

Såri om jag skriver inlägg hela tiden, men är nyfiken på allt som jag inte orkar/hittar inte det jag söker 🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ähnchen
0

Degus tycker det är roligt att upptäcka nya saker så de skulle nog inte ha något emot att bli släppta på golvet och se sig om. Dessutom får de då möjlighet att springa lite fortare än i buren. Tänk dock på att de är gnagare och att de gärna gömmer sig. Snabba är de också så det kan bli rätt jobbigt att hålla koll på två degus när de busar på varsitt håll. :) Du kanske kan avgränsa ett område där de inte kommer in under möbler och där det inte finns kablar och växter som de kan komma åt. Sedan är degus sällan rumsrena… :) Om du gör de sällskap på golvet kommer de förr eller senare använda dig som klätterredskap. När de ska tillbaka in i buren igen och inte vill låta dig ta upp dem kan du använda en kartong med bara en öppning. Degus gillar mörka utrymmen. När en degu går in sätter du handen för öppningen och släpper ut degun i buren igen. Annars kan du prova med en transportlåda med hö i. Om du inte kan ha buren på golvet tom så att de kan gå in och ut som de vill. Då gäller det bara avvakta rätt ögonblick när båda är inne och stänga för. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Emouse
0

Tack!:) ska tänka på det!:)

Emouse
0

Jag tänkte begränsa köket lite och ha dom där när jag städar buren också :)

ähnchen
0

Smart! Mina får sitta i en transportlåda under tiden och tycker det är sådär roligt, om de inte får en liten solfläck att mysa i. 🙂 Det var dock inte många solfläckar denna vinter…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Emouse
0

Där kan de inte gömma sig under/bakom några möbler eller liknande🙂