Omplacering två degus
Hej!
Som några av er vet har jag två degupojkar, halvbröder med några veckors skillnad i ålder. De är födda runt mars-april 2012, och blir därmed 2 år gamla i år.
Marshall är den äldsta. Han är agouti.
Han är snäll och har aldrig bitits eller visat tendens till att bitas/vara aggressiv mot mig eller någon annan. Däremot är han väldigt dominant och tillåter inte brorsan att göra något alls.
Peavey är lillebrorsan då. Agouti med vita tecken.
Han är genomsnäll och jättemysig. Sitter gärna innanför tröjan och smaskar på nåt gott. Kan lite trix så som "tass" och "spin".
Jag tycker så synd om honom då han är otroligt kontrollerad av sin bror. Det har alltid varit problem med maten, skålar funkar inte alls, sprida ut i buren gick ett tag, men nu är marshall på honom hela tiden. Till och med att han knappt får käka hö när marshall är i närheten. Nu har det gått så långt att marshall blivit aggressiv och bitit peavey över nosen. Inget allvarligt, men tillräckligt för att jag ska tycka att det räcker.
Jag har ett tag funderat på hur jag ska göra. Jag har inte tid att skaffa flera burar och försöka vänja dem vid varandra igen. Så därför funderar jag på om det inte är bäst att låta dem skiljas. Peavey behöver få komma till en större degu-grupp tror jag, där han får bli lite ompysslad och inte bara terroriserad hela tiden.
Marshall vet jag inte vad som är bäst, förslag?
Jag vill absolut inte bli av med dem bara sådär, det är otroligt viktigt för mig att allt blir bra.
// Sofia
Fy farao. De måste ha bråkat hela natten. Peavey är rejält tilltufsad och hängig nu på morgonen, tar inte ens emot godis :( Delar av buren nu så de är skilda.
// Sofia
Ingen som har tips eller kan erbjuda hem åt mina pojkar?
// Sofia
Hej! 🙂
Det är bra att du skiljde de åt. Det låter som om Marshall vill ta anspråk på hela reviret nu. Så tråkigt att det blev så. I det vilda skulle Peavey kunnat leta upp ett nytt ställe att bo på men det blir ju svårt när man är instängd i en bur.
Konstigt nog verkar vintertid vara den tiden där degus bråkar mest. Har någon en aning varför? Vill minnas att jag läste någonstans att det är parningstiden för vilda degus men våra tama vänner verkar ju kunna ha kullar vilken tid som helst på året.
Har de varit skilda tidigare? Ska du inte försöka sätta ihop de igen när de har lugnat ner sig? Jag vet, det är inte det lättaste alla gånger och mycket påfrestande för oss ägare som den ena eller andra här säkert kan intyga. Men det är inte omöjligt att få till. 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

#3 tror mkt väl det kan hänga ihop m den naturliga parningstiden för dem. För även om det kan komma kullar året runt i fångenskap, så upplever jag att det sker en förändring i beteendet när ljuset kommer tillbaks.
Har tyvärr inte så mkt hjälp att komma m Roxie. :(
Ja det är jättetråkigt verkligen. Har sedan sommaren haft dåligt samvete då jag känner att jag inte ger dem tillräckligt med uppmärksamhet. Har till exempel inte samma möjlighet att rasta dem utanför buren som innan, samt att jag inte har samma tid som förut. Detta var liksom droppen, har kämpat under dessa snart två år på att försöka hitta ett sätt att få dem att komma överens. Peavey har ju rasat i vikt den senaste tiden så det var nog ett måste med att separera dem. Tittade igenom peavey lite mer noggrant senare på dagen när han lugnat sig, Marshall har ju bitit honom lite varstans, stackarn :( Fortfarande inget allvarligt, men det gör ont i hjärtat på mig. Jag har ingen möjlighet att ha dem på neutrala platser så det blir nog svårt att vänja dem igen. Jag har liksom delat buren på höjden och det är en träbur, vilket gör det omöjligt att skrubba ur marshalls "revir"..
// Sofia
Jag förstår. Nej, det är verkligen ingen lätt situation. Jag håller tummarna att du hittar ett bra hem till de två! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då min flock också drabbas av oroligheter på vintrarna och för mina nerver räcker det med att hantera dem. 🤪
Lycka till!
Tack så mycket för att du tog dig tid :)
// Sofia
Ingen som kan tänka sig att ta sig an nån av mina pojkar? De sitter ihop nu igen. Måste hitta ett bra sätt att dela av buren på. De tar sig igenom till varandra. Inget mer bråk sålänge.. Men detta är ohållbart :( När de är särade står de och skriker och hysteriskt gnager, gräver och puttar på träskivan som stänger av hålet. Och på nåt sätt lyckas de ta sig igenom.
// Sofia
Det har varit lugnt ett tag, men nu har de kört igång igen.
Peavey är den som är mobbad, mager och stressad pga storebror marshall. Peavey är verkligen värd ett nytt hem för jag tror inte att han skulle klara sig, varken själv eller tillsammans med sin bror. Har haft dem särade ett tag men har nog aldrig sett honom så deprimerad.
Fortfarande ingen som är intresserad av mina pojkar?
// Sofia
Okej detta tog ju en dramatisk vändning…
Känner mig som världens sämsta djurägare som inte haft dem totalt särade. Men efter förra bråket har det ju gått bra, lite tjafs men det hör ju till ibland. Men i morse skramlade det till rejält i buren och Peavey såg lite tilltufsad ut. Så han har suttit innanför min tröja hela dagen, smaskat lite frön. Sedan tog det en tvärvändning då jag för en stund sedan märkteatt han betedde sig underligt, liksom vinglig och konstig, typ halvsidesförlamad. Därefter gick det snabbt utför och nu har han somnat in.
Vafan hände?! Inre blödning pga slagsmålet?
Fy fan, detta var ju inte alls vad jag tänkt mig.. 😭
// Sofia

Fy så hemskt. :( Min gissning är nog att han fallit illa i samband m slagsmål/jakt och fått sig en smäll som kanske gett en hjärnblödning eller liknande. Det går tyvärr inte att skydda sina älsklingar mot allt & att hålla degus helt isolerat är ju inte heller bra, inte om det faktiskt funkar ok i samma bur. Anklaga inte dig själv för detta!!
Tack så mycket för ditt svar. Det är fruktansvärt, hade verkligen inte räknat med att det skulle gå så långt. Helt förkrossad!
// Sofia
Åh vad tråkigt!:( Vila i frid
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
❤️
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
❤️🌺Rest In Peace🌺❤️
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Nej! Jag beklagar! Vila i frid lilla Peavey. 🌺
Och som #11 skriver: Anklaga inte dig själv för det som hänt. Degus bråkar med varandra, det ligger i deras natur. Och tyvärr kan det gå illa. Det är hemskt tråkigt men ingenting du kunde rå över. Kram