Fetma?
Hej! Just nu har jag tre degusar som alla är väldigt pigga och glada. Den äldsta av dem, 7 år, har börjat magra av ganska kraftigt och jag misstänker att det är åldern som orsakar detta då de har fri tillgång till mat. De andra två, som är nyss fyllda 1, äter och växer som bara den. Speciellt den ena av dem har blivit mycket kraftig.
Hur är det med degusar och vikt? Behöver jag göra någonting åt min degus "övervikt" eller ska jag låta det vara? Behöver jag försöka få i min äldre degus något annorlunda så att han går upp i vikt? Jag bör nog tillägga också att min äldre degu är den av de tre som har störst aptit och är fruktansvärt egoistisk när det kommer till mat och godis.
Hej! 🙂 Vad menar du med att de har fri tillgång till mat? Hö eller även kraftfoder? Hö ska de ju alltid ha tillgång till. Kraftfoder skulle jag bara ge i mindre mängder.
Ja, det är nog åldern hos den äldre som gör att den magrar av. Den skulle behöva lite mer kraftfoder. Det finns några här som har eller har haft äldre degus som kanske har bra tips hur man hjälper dem att hålla vikten.
Den yngre degun som har blivit kraftig som du beskriver det, hur mycket väger den? Degutopia anger 220 - 250 g som optimal vikt. Vissa stora exemplar kan nog få väga lite mer, kanske upp till 280 g. Så det är bra om du håller koll på vikten och försöker balansera matintaget om den avviker för mycket från den optimala vikten.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
De har fri tillgång till både hö och pellets. Om jag skulle ge dem pellets på bestämda tider, hur mycket och hur ofta skulle jag behöva mata dem då? Och den äldre, ska han i sådana fall få mer vid varje tillfälle eller oftare?
Jag ska ta och väga dem och se, för just nu har jag inte en susning!
Kurre 7 år väger 240 g (känns jättemager)
Sammy 1 år väger 300 g (känns stor, men inte överviktig)
Bilbo 1 år väger 340 g (känns överviktig)
Jag ger mina degus kraftfoder två gånger om dagen, en gång på morgonen och en gång vid middagstid ungefär. Mängden är dock liten, 3-4 gram per degu och dag. I pellets är det kanske 1-2 tesked per degu och dag.
Nu vet jag inte hur stora dina degus är men som jämförelse väger mina degus som har genomsnittsstorlek (Flash är aningen större)
Krümel 225 g (2,5 år)
Keks 230 g (2,5 år)
Flash 240 g (3,5 år)
Jag väger dem ca varannan vecka för att hålla koll och de ligger mycket stabilt på den vikten. Keks och Krümel vägde tom kring 215 g när de var ca 1 år gamla. Jag hade två riktigt stora killar som fick väga kring 280 g för att få samma hull/utseende.
Hur stora är dina i jämförelse till varandra? Är Kurre större än de andra? Är alla tre lika stora borde de ligga på ungefär samma vikt, +eller - 20 g kanske. Problemet är ju oftast att man saknar en referens utan har bara den egna flocken att jämföra med. Bilbo verkar i vilket fall vara för stor, annars måste han vara en riktig bjässe. Men du skriver ju också att han känns överviktig. Sammy kanske ligger på gränsen beroende på storleken.
Saken är att degus inte ska se ut som små pälsbollar utan hellre smidiga, dock inte beniga. Jättesvårt att förklara. Undantag är när de sitter och myser såklart 🙂
Jag skulle föreslå att du börjar väga de regelbundet. Om Kurre fortsätter gå ner i vikt ta ut honom och ge honom extra. Börja sänka pelletmängden långsamt så att deras matsmältningssystem kan anpassa sig. Lägg i början bara in så mycket pellets på morgonen som de precis hinner äta upp till på kvällen. Då vet du hur mycket som går åt per halv dag. På kvällen ger du samma mängd igen. Sedan reducerar du successivt så att de vänjer sig vid att det finns tider utan pellets. Detta får ske över flera veckor tills du kommer till kanske 1-2 tesked per dag. Hö måste alltid finnas så att de ändå kan äta hela tiden och hålla matsmältningsapparaten igång.
Oj, det blev ju en jättelång utläggning. 🤓 Hojta till om du har frågor! 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.