Degus iFokus

Degus

Etikett: att-äga-degus
Läst 781 ggr
mirretjejen
0

Bra att tänka på

Förhoppningsvis följer två stycken deguhonor med mig hem på tisdag! Läst en hel del här och på andra sidor men vill gärna ha tips från er, erfarenheter osv! :) De kommer få bo i ett terrarie (läng=100 höjd=75 Djup=75) tills en djupare och högre hemmabyggd bur är klar! Kan man ha halmpellets som "underlag"? (Blötad/färdig svälld) :) tänkte eftersom spån dammar så mycket.. :/ Tips på några bra ställen att köpa foder och andra saker till dem? (Skåne) Finns det något från naturen t.ex en viss träsort som de inte tål? :) Många frågor men vill att de ska få de så bra som möjligt! :)

xdigger
0

Hej och välkommen!

Halmpellets blir för hårt. Kör med Alspån istället, dammar inget alls, finns i välsorterad djuraffär.

En sak att tänka på, ge inget som innehåller socker/kolhydrater(banan, jordgubbar, morötter som exempel) till dina degusar, ge inget som innehåller fett(nötter bland annat). Finns ett bra kraftfoder som heter selective degu som innehåller endast det degus behöver. Var försiktig med alla andra typer av foder då dom kan innehålla blandningar som har hög sockerhalt. Degus ska även ha fri tillgång till hö.

Gå igenom denna sajt så finns det massor att läsa under följande kategorier som jag tycker att du ska läsa:

Sjukdomar & Skador

Mat och vatten

Hälsa & skötsel

Att äga degus

Med vänlig hälsning, Kim

mirretjejen
0

Okej! Tack så mycket! :) dem är nu hämtade och håller på att bo in sig i buren! :) verkar trivas än så länge! :)

xdigger
0

Dom kommer nog trivas, men tänk på att det kommer bli svårare att lära dom att komma till dig med terrarium, dom har ju instinkt att det är rovdjuren som kommer uppifrån, men låter du dom bara komma till dig så kanske det inte blir nåt problem. :)

hhejlollo
1

Välkommen hit! Tror inte det blir ett problem! Jag har terrarium till några av mina tjejer och dom kastar sig bokstavligen på en när man kommer! Det gör iof alla min galningar! Jag har skrivit en artikel om hur du får en Degu tam så är du intresserad får du gärna maila mig på kristallens@hotmail.se så skickar jag den!:) Lycka till med nykomlingarna!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

deedee
0

Och kom ihåg att hö är deguns absoluta huvudfoder! Pellets m m är godis och/eller kraftfoder som ska ges i små mängder eller inte alls till friska vuxna djur.