Täppt i nosen?
Hej. Har två deguskillar. Det verkar som om den ena är täppt i nosen. Det "klickar" när han andas och det ser ansträngt ut. Man ser hur sidorna får jobba. Annars är han pigg o glad o beter sig som vanligt. Tänkte först att han blivit förkyld eftersom sonen haft fönstret öppet i det rummet, men nu har han haft det så i tre veckor. Kan det vara kvalster? Nån som vet vad det kan vara? Känns lite hispigt att gå till veterinären om han bara är lite förkyld o täppt i nosen. Så vad har ni för erfarenheter?
Låter som lunginflammation:( Så hade min ena hona, bara åka till veterinären så får dom skriva ut medicin! Hoppande han blir frisk!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja, bäst att kolla upp det. Tycker det är inte alls hispig utan det är jättebra att du är uppmärksam! En förkylning kan tyvärr lätt bli värre hos en degu. Nyser han? Har han "slemmiga" ögon?
En av mina degus hade muterade tandrötter som växte upp i näsan och täppte till. Han var pigg som vanligt eftersom han inte var förkylt och tumören inte orsakade honom andra besvär. Sedan började han stundvis kippa efter andan genom munnen eftersom det inte gick längre att få tillräckligt med luft genom näsan. Veterinären hittade inget, lungorna lät bra. Det slutade med att vi åkte in igen nästa dag med en helt uppblåst degu eftersom han hade fått in mycket luft i magen istället. Det var då de röntgade och hittade problemet. Lilla mannen fick då somna in.
Så även om de inte hittar något när de lyssnar av din degu skulle jag be dem att röntga. Visst är det riskfyllt att göra det men hade jag vetat om att det var hopplöst för honom hade jag låtit honom somna in innan han fick riktiga besvär.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Men fy! Det låter ju inget vidare. Han nyser inte o har inte slemmiga ögon. Jag får nog kolla upp honom.
Vill absolut inte skrämma upp dig men det kan vara allvarligt ändå.. Min ena hona klickade när hon andades och hon somnade in för drygt två veckor sen pga lunginflammation:(
Sajtvärd på degus.ifokus
Hur ser veterinären om det är lunginflammation? Hur får de det?

Veterinären kan lyssna på lungorna och höra hur de låter. Verkar det misstänkt för lunginflammation kan man röntga. De kan få lunginflammation precis som vi, sen exakt hur man får det vet jag inte.
Om andningen ser jobbig ut, sidorna åker mkt in i o ut skulle jag kolla upp djuret hos en veterinär. Det kan vara en förkylning, men kan även vara något helt annat tex smärta då andningen kan påverkas av det med.
Ok. Jag ska kolla upp honom. Tycker bara det är konstigt att han är som vanligt för övrigt. Han verkar pigg o äter o kommer gärna. Sen brukar inte smådjur visa att de är sjuka men jag tycker att jag borde märka något mer.

Ring o hör m veterinären vad de tror. Inte alltid man behöver åka in ju :) Är han sig själv i övrigt skulle jag nog inte vara allt för orolig.
Jag tycker du ska åka in med honom. Min hona började klicka när hon andades men hon var sig själv och verkade må precis som vanligt. Tog bara två dagar och trots antibiotika somnade hon in.. Jag var inte alls beredd och hade aldrig trott att hon skulle somna in när hon verkade precis som vanligt så mitt tips är att ta honom till veterinären så dom iaf får kika på honom:)
Sajtvärd på degus.ifokus

#9 vad trodde veterinären hade orsakat lunginflammationen?
Det visste dom tyvärr inte och jag vet inte heller..
Sajtvärd på degus.ifokus