Ta förväl
Med jätte stor sorg i mitt hjärta sitter jag här med två helt underbara degus som inte har någonstans att ta vägen. som ni kan läsa om här: http://degus.ifokus.se/discussions/536a51168e0e74258b000aba-tva-underbara-degus-omplaceras?discussions-1
Eftersom jag inte får dom sålda så har jag inget annat val än att låta dom vandra vidare till grönare ängar😭 Det är helt hemskt att sitta här och skriva. Om du har möjlighet att ta emot mina älskade, pm:a mig om information om vad du kan erbjuda. Men allt är bättre än avlivning. Detta sker snart (om någon/några veckor)
Jag vill inte bli påhoppad och att någon säger att jag "hotar" med avlivning, men jag vill bara att ni ska veta att jag inte kan ha kvar dom😭😭😭
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Hur länge har du haft dem? Har man skaffat sig djur så är man ju ansvarig för dem! Ta det ansvaret!
Detta kom plötsligt och jag har gjort ALLT jag kan för att ordna upp det på egen hand, och blev dessutom på lurad att han var kastrerad men sedan visade det sig att han va det.
Jag har försökt gång på gång, det misslyckades och jag har inget annat än att sälja dom, eller låta dom somna. I det här beslutet är jag verkligen inte självisk och tänker inte på mig själv. Jag vet inte hur jag ska ta hand om ungarna som är påväg och har inga fler burar och jag är pank. (kan alltså inte köpa nya) Och det här är väldigt jobbigt för mig. Jag vet att ingen bryr sig om min ekonomi och ingen bryr sig om min situation-Ta ansvar är det svar man får på det. Jag har tagit ansvar och det här var verkligen inte väntat😕
#1 hur kan du sitta o skriva så .. tänk om personen i fråga hade blivit allvarligt sjuk.. eller allergisk.. o så sitter du när personen i fråga har det som tuffast (antar att hon bryr sig om djuren lika mycke som du bryr dig om dina om du änns har några men antar att du har det) och säger "har du skaffat djuret får du ta ansvaret"
Ja klart Personen tar ansvar hon har gjot det ända sen hon fick dem .. tyckte det var otroligt lågt att sitta o skriva så när en person mår som dåligast.. och tyvärr med hjärtesorg måste göra sig av med den..
Livssituationen kan alltid ändras.. så du kanske tycker att alla som säljer sina djur inte tar ansvar.. för att de måste avliva tillslut för att personen verkligen inte kan ha kvar dem .. antingen så får dem lida eller så får dem somna in/hitta ett nytt hem där de kan må bra…
kasst..
men men jag får tycka vad jag vill satt ;P
till dig som behöver hjälp!
Lägg ut på fb om de finns någon som kan ta hand om dem! det kanske finns någon och sikta in dig på speciellt på kanske gnagare och sådant ! hoppas innerligt att det kommer gå bra för dig!

#3 ja jag kan kanske uppfattas som hård och ska försöka förtydliga mig lite.
Jag ser inget fel i att omplacera djur man skaffat, inte heller ser jag så hårt på att avliva djur som man inte kan finna lämpligt hem till (om man gett det tiden som krävs för att kunna hitta ett hem).
MEN jag motsätter mig att man "lägger över ansvaret" på någon annan genom att "snyfta om avlivning". Att hota om avlivning och att säga saker som att "allt är bättre än avlivning" då tycker inte jag att man tar sitt ansvar! Ansvar tar man genom att leta efter vettigt hem eller stå för att man avlivar djuret/en.
Själv letade jag efter ett lämpligt hem till en degu som jag var tvungen att omplacera i över ett år. När RÄTT hem aldrig dök upp valde jag att ta bort henne då jag inte kunde ge henne det hon behövde. Jag ser inget fel alls i det. Däremot om jag hade tyckt att vad som helst annat än avlivning var bra nog så hade hon varit omplacerad snabbt, men troligtvis till någon som inte tänkt igenom det hela tillräckligt och snart hamna i en ny annons letandes efter ett nytt hem och så hade det kanske fortsatt…
#2 jag hoppas du hittar ett lämpligt hem till dem, med betoning på lämpligt. Bara så du vet så kostar det ca 500:- att avliva en degu här, så skall du ta bort två är det billigare att köpa en begagnad bur på blocket. Hur vet du förresten att han inte är kastrerad? Inte direkt så man ser mkt av pung på en deguhane. Tror inte man ser någon skillnad alls på min kastrerade hane och den inlånade hanen som fortfarande är fertil.
#3 Tack så mycket för att du stöttar mig. Det är verkligen svårt att ta ett beslut som detta.❤️
#4 Jag uttryckte mig fel när jag läste det igen, jag snyftar verkligen inte om avlivning och lägger ansvaret på någon annan!? Jag menade att det var den enda utvägen och om någon vänlig själ kunde hjälpa dom.
Uppfödaren skickade en vän med dom för att hon själv bodde långt bort och han skulle förbi. jag frågade om han var kastrerad och han sa ja. Men månader senare hörde jag mig för uppfödaren och då sa hon att han inte var kastrerad.
Jag blir förbannad av att du börjar diskutera om pengarna på avlivning, pengarna är inte hela problemet i dethär! Jag skrev att det också var av Personliga skäl och jag skulle med hela hjärtat lägga pengarna på det. och hade jag köpt bur så måste dom ha nya burkamrater, det kostar en del det med.

#5 det var du som skrev att du var pank ;)
Burkamrater går garanterat att hitta stort sett gratis, så där skulle inte jag oroa mig.
Men men jag skall väl vara tyst nu & så hoppas jag att ett vettigt hem dyker upp.
Jag har som sagt flertalet hanar som skulle avlivas som jag tagit över, dessa söker hem och någon skulle kunna bo med din hane:) Finns även honor som den tjejen behövde bli av med! Bur går att få tag på billigt, om inte annat en tillfällig!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#7 Tack så mycket, men jag kan inte ha kvar mina egna pga. personliga skäl och att honan är dräktig. Det är jätte snällt av dig att du hörde av dig!🙂