Ny uppfödare
När jag tar studenten tänkte jag bli uppfödare, detta är om ungefär 1 år. Ni erfarna uppfödare, några tips att dela med er av?
Jag är inte helt hundra på vilket mitt huvudfokus kommer att vara, antingen vittecknat eller sand i alla fall (så mysiga färger! ❤️)
Tänkte ta det här året och lära mig så mycket som möjligt så att jag är helt redo när det väl är dags!

Mitt bästa tips är nog att försöka hålla det litet så det finns en rimlig chans att hitta bra köpare (en stark bidragande orsak att jag la min uppfödning på is var just att det är svårt att få sålt djuren).
Vill du föda upp ovanligare färger så är ett bra sammarbete m andra uppfödare att föredra för att kunna hålla tillräckligt stor genetisk variation bland avelsdjuren.
Inte ha bråttom utan ge avelsdjuren en chans att bli ordentligt vuxna, ta kullar så sällan att honorna hinner repa sig ordentligt och att kanske inte spara ungar för fortsatt avel från första kullen utan vänta tills man ser att föräldradjuren är sunda även en bit upp i åldern. Dock kan det bli himla trist om man som jag förlorade en av mina favoriter genom tiderna och inte hade en sparad unge av henne än. :/
Säger som #1. Att hålla det litet är viktigt, är ganska svårt att hitta bra hem. Sen också att ha samarbete med oss andra uppfödare är bra, dessutom om du ska föda upp sand:) Läs på så mycket du bara kan, mycket man utsätter honan för och mycket som kan gå fel!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Okej, tack för tipsen! Jag har nog tänkt att hålla det ganska litet tror jag :)
Vart finns ni andra uppfödare (i Sverige alltså)? :)
Upp till vilken ålder på djuren kan man använda dem som avelsdjur?
Något annat jag har funderat kring är det som många påminner om; tid, pengar och plats. Vad menas med detta? Vilka rymdar pratar vi om?

Du kan ju behöva en bur för avelshonor, en för avelshanar och beroende på deras storlek så kan det behövas burar för avanda honor o ungar som så småningom skall flytta. Jag har nästan alltid haft kvar ungar en bit upp i åldrarna, dels för att de inte är sålda eller för att skjuts inte blir löst förrän de är lite äldre.
Tidsmässigt tycker jag inte det tar så mkt tid faktiskt. Lite mer burstädande ju fler djur man har. Sen vill man ju sitta o kolla på ungarna o pilla på dem en massa, men det är ju bara kul ;)
Pengar… Kostar ju inte så fasligt mkt m mat o strö o så, men om det blir komplikationer och veterinär behövs kan det kosta. ca 1000:- kostade det när Phlox blev dålig vid ett missfall och det slutande ändå m att hon inte klarade sig :(

#4 det beror ju främst på hälsan, men jag vet honor som varit 5-6 år när de fått kullar och klarat det finns. Riskerna ökar ju dock m åldern. Hanarna skulle jag säga bara är bra att ha äldre. Då vet man ju mer om deras hälsa. Vänta tills honan är ett år innan första kull och Vega fick sin första kull som 4 åring, trots att hon gått m hane sen 1årsåldern och det gick finfint.
Fler burar som ovan nämnt. Alltid bra att ha extraburar ifall något skulle hända. Jag som har Kristallens och Johanna som har Midgårds finns i Västerås:) När du vet att djuret är friskt med ett bra temperament ska honan vara lver 1 år innan hon får sin första kull. Sen ska dom alltid få vila mellan kullarna för att hinna repa sig. Nu har jag ganska många men tiden räcker gott och väl trots jobb, hästar och annat. Alltid viktigt att pengar sparade på kontot ifall något skulle hända. Månadskostnaden för mig är 70:- flr en spånbal, Hö tar jag gratis av mig själv eftersom jag köper till hästarna, kraftfoder ca 200:-/månaden. Sen lägger jag alltid lite extra på djuren så blir lite mer ändå:) Plats är viktigt att ha eftersom man kan behöva ha flera stycken burar och dom måste ju få plats;)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus