Degus iFokus

Degus

Etikett: beteende-hantering
Läst 1249 ggr
pontushbg
1

Bullen piper på morgonen

Hej, ny på forat o har inte hunnit hitta svar på min fråga så ställer den direkt. vi har precis skaffat 2 Degus hannar från samma kull o dem skall vara 8 vara 9 veckor gamla nu. Förtjusande små djur =) Ett normalt beteende för en Degus som jag förstått det kvittrar kuttrar mm vanligtvis när den äter eller småpratar lite sinsemmellan. Nu har har den ena Degusen (Bullen) två morgnar i rad pipit, ett ganska högt hort pip som återkommer va 5e sek alltså kontinuerligt o det har hållt på 1-1,5h trodde först att den fått hicka men så hände det andra dagen i rad så något vill den ju??? gav den i morse ett spenatblad i tron att den kanske var hungrig men den fortsatte pipa medans den åt? Någon som vet vad min lilla vän vill?

hhejlollo
0

Välkommen hit. Oftast när dom piper är det för dom blivit skrämda/rädda för något eller att hanen parat sig. I det här fallet tror jag nästan det är det förstnämnda. Hur länge har ni haft dom?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

pontushbg
0

Har precis skaffat dem så 5dagar nu. 

Brukar dem pipa så länge som 1,5h kontinuerligt? Bullen kom ju fram o tog spenatbladet ur handen men fortsatte att pipa var 5e sek trots att han åt.

hhejlollo
0

Mina hanar piper alltid efter dom betäckt sina honor och då kan dom sitta så hur länge som helst! Så ja det kan vara möjligt vissa gånger..

Sajtvärd på degus.ifokus

pontushbg
0

Hoppas tusan att vi inte fått en hona av misstag då vi bad om 2 hannar i butiken.

Har dock sett att Bullen ibland dominerar Muffin genom lite juckande, men ibland är det tvärtom. Hierakin är väl inte så tydlig ännu =-)

Tack för svar iallafall.

hhejlollo
0

Se till att kolla könen på dom om ni inte redan gjort det. Djuraffärer är inte bra på degus alls av min erfarenhet iaf! 

Dom brukar jacka på varann för att bestämma rang så är det två hanar är det ingen fara :)

Sajtvärd på degus.ifokus

ratuoi
0

#4 :D "Hopas tusan att vi inte fått en hona av misstag"

Vet inte varför men det lät roligt.

Medarbetare på Social fobi iFokus

ähnchen
0

Hej och välkommen! 🙂

En av mina tre killar piper också på det sättet du beskriver, medans han äter och allt som hör till. Numera inte lika långt men det förekommer med ojämna mellanrum. Han kan t.ex. vakna (ur en mardröm gissar jag), rusa ut ur höhögen och pipa tills han blir tystare och tystare, går tillbaka, ännu tystare, tills det äntligen upphör. 

Jag tror nog att det är pga den nya omgivningen. Men det skadar aldrig att kolla könet en extra gång. 8 - 9 veckor verkar dock vara lite för ung för att vara könsmogen och hålla på med parning på allvar. Eller vad säger våra erfarna uppfödare?

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
0

Det är olika från individ till individ, jag vet en hane som började para sig vid 10 veckor.. så kika för säkerhetsskull så du inte fått en hona och hane av misstag :)

Sajtvärd på degus.ifokus