Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 575 ggr
FannyM
2014-06-11 20:48
0

Material?

Hejsan! 

Är ny här på forumet och snart ny degus ägare! 
Har två sand hanar som ska flytta hem till mig i slutet av månaden och håller nu på för fullt att förbereda för dem. Dock har jag en liten fundering som jag inte har kunnat hitta något ordentligt svar på ute i cyberspace, och tänkte att jag skulle höra här;

Jag har nämligen köpt en fågelvoljär som jag ska ha som bur, men behöver ju sätta in lite hyllor och våningsplan, och undrar vad det bästa materialet är för det. Första tanken var ju såklart plywood eller mdf, men dem innehåller ju båda lim och det kan väll knappast vara bra om degusarna skulle gnaga på det? Så jag undrar vad ni har använt för material till era hyllplan i burarna, vad som är degusvänligt så att säga? 

Supertacksam för svar, är ju så nervös att jag ska göra något fel nu när det är ett helt nytt djur jag inte är vant med! 

/Fanny

ähnchen
2014-06-11 23:18
0

Jag använder något som heter basform som hyllplan därför att det är lätt att hålla rent. Dock har jag satt aluminiumlister runt varje plan så att de inte kan gnaga på det. Som trappor och liknande har jag obehandlat trä som de får gnaga på. Det är svårare att rengöra och behöver därför bytas med jämna mellanrum. Tjockare grenar av t.ex. björk eller äppelträd funkar också mycket bra.  🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
2014-06-12 08:34
0

Välkommen hit Fanny!:) Det är mig du köper pojkarna av:) Som #1 säger, obehandlat trä är det bästa men att man får byta med jämna mellanrum. Om du har tex äppelgrenar gnager dom förhoppningsvis mest på dom och inte på hyllorna. Mina gnager nästan bara på grenarna:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

FannyM
2014-06-12 12:57
0

Tack för svaren, har nu en till fundering! :)
Har kikat runt lite och vad gäller obehandlat trä är det mesta furu, vilket ju (enligt min pappa, jag har noll koll på sådant där) är tall, alltså barrträd. Och då ringer ju varningsklockorna i mitt huvud, jag vet ju att jag har läst om att barrträd kan vara väldigt giftiga… Är det så eller funkar det med hyllplan av obehandlat furu?

ähnchen
2014-06-15 19:18
0

Furuträ går att använda, bara det inte är full med kåda. Det mesta som går att köpa på byggmarknaderna är helt ok att använda. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.