Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 861 ggr
chordatas
0

Städa burar

Hej Allesammans Jag har funderat ett bra tag på att skaffa en liten grupp degus, de är ju underbara djur! Men jag har en vän som har marsvin som berättade att hon städar buren var fjärde dag. Stämmer de att man måste städa så ofta även till degus? Och om, hur blur man av med så stora mängder sågspån? Jag har fåglar och fiskar så att städa en gång i veckan är inget problem. Men jag är lite oroad över var man ska slänga allt sågspån. För vad jag förstått ska de ha ett hyfsat tjockt lager och vår soptunna brukar vara halvfull stup i kvarten..

hhejlollo
0

Jag städar dagligen mina burar. Jag hade själv aldrig velat bo i en bur med min egen avföring och då ska heller inte mina djur göra det. Jag tar bort kiss och bajs och då håller spånet betydligt längre och det är fräscht!

Jag bor på landet och vår tunna blir full på ett par dagar så blir det mycket får man åka iväg och kasta någon annanstans :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2

Det beror väldigt mkt på hur stor bur man har. Jämfört m marsvin är degusar betydligt mindre illaluktande. När jag hade marsvin städade jag oftast 2ggr i veckan, degusburen städas ungefär varannan månad! Ibland behöver nån hylla skuras innan dess men oftast känns det fortfarande rent o är luktfritt.

hhejlollo
1

Jag har stora garderober samt stora terrarium till mina men sen har jag ju ganska många också. Jag sopar alltid av hyllorna och tar bort kisset, mer än så behövs inte.

Sajtvärd på degus.ifokus

chordatas
0

#1 #2 Tack så mycket för svar. Så bara för man städar behöver man altså inte tömma all spån? Och när ni städar 2 ggr i veckan e det då att lyfta ut bajs då eller? Mvh

hhejlollo
0

Jag tömmer inte allt när jag städar, jag tar bort bajs från hyllorna, tar bort kisset, ger nytt vatten och Hö dagligen:)

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
1

Jag tömmer o byter allt när jag städar varannan månad. Ibland, men ytterst sällan behöver jag tvätta nån hylla innan storstädningen.

chordatas
0

Oj, de låter ju som en stor tidsskillnad :P

hhejlollo
0

Beror på hur noga man är! Jag hatar att det är en bajsplutt på hyllorna så därför tar jag bort det dagligen ;)

Sajtvärd på degus.ifokus

ähnchen
0

Jag städar en gång per vecka där jag tar bort all strö från hyllorna och skrubbar dem. Killarna har två hörn på bottenvåningen där de brukar kissa som jag tömmer varje gång. Resten av ströet där nere byter jag ca. var tredje vecka för att få bort allt damm från hö och strö som samlats där. Storstädningen tar max tre kvart, veckostädning kanske en halvtimme. Inte mycket tid tycker jag. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

chordatas
1

Nu har jag äntligen blivit med degus :) ska sätta igång och inreda buren direkt