Uppfödare i Malmö
Hejsan!🙂
Jag funderar på att skaffa degusar. Vi har varit runt i olika djuraffärer och tittat på de degusar de har. Jag är ännu inte säker på vilken färg jag vill ha, men har bara sett agouti och viltblå(kanske, är inte så bra på färger) i butikerna. Då undrar jag om det finns någon uppfödare på internet man kanske kan kontakta? Vi bor i Malmö, så helst ska det vara runt området.
Jag undrar också (det är kanske en dum fråga) hur man vet vem som är vem om man har 2 stycken agouti? Jag är inte så bra på att urskilja de. I en butik såg jag att de hade rakat av ett litet område på degusens rygg, men det vill jag helst inte göra.
Tacksam för svar! :)
//Sagituss
Tycker inte du ska köpa från djuraffär, dom köper in från grossist i nästan alla fall och du vet aldrig om det är inavel (vilket det ofta är), samt vilka sjukdomar och defekter dom har. När du köper från uppfödare får du med övergångsfoder, stamtavla och i mitt fall, övergångsfoder, stamtavla, infoblad, visitkort, livstids support samt att kontrakt skrivs vid köp. Du vet att djuren är friska och du vet vilka föräldrarna är, samt att dom är hanterade från födseln! Har man två agoutis kan man se skillnad på storlek, vissa har lite ljusrosa på nosen vilket också är ett sätt att se skillnad. Tycker definitivt inte man ska raka av en bit av pälsen, man får komma på andra tricks. Jag har fyra sand hanar till salu, leveransklara nu:) Kika in på hemsidan och maila mig vid frågor samt intresse: www.kristallens.blogspot.se kristallens@hotmail.se
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

#0 är tveksam att butiken har rakat någon degu. Skulle snarare gissa att det är ett stört beteende som vissa degus uppvisar, överputsning så de får pälslösa fläckar. Antingen är det degun m kala fläckar som gör det på sig själv, eller så är det en burkompis som överputsar. Beroe ofta på stress, bristfällig miljö (eller tidigare bristfällig miljö som lett till beteendet som sen kan vara svårt att bryta). Jag skulle INTE köpa från den butiken!
När man lär känna sina degus så ser man skillnad på dem. ;)