Råd till degusägare
Jag passar just nu några degusar åt en person och eftersom jag aldrig tidigare tagit hand om sådana djur började jag söka runt då jag tyckte att deras kost verkade lite konstig, även om allt jag har att jämföra med är kaniner.
Degusarnas kost består nu av lite hö varje dag och en skål med ett väldigt färglatt blandfoder (något jag lärt mig undvika till andra djur) men av vad jag har fått fram ska degusars kost bestå till största delen av hö och möjligen lite pellets? Jag tänkte informera ägaren så att hen kan ändra (då jag misstänker att det är okunnig personal i en djuraffär som gett kostråden tidigare) så vad borde jag rekommendera?
Hö? Grönfoder? Pellets, och i så fall vilket slag?

Är det fullvuxna individer i bra hull skulle jag bara ge hö, gräs, blad och grönsaker. Finns ingen anledning att ge pellets eller andra fröblandningar till fullvuxna degus utan problem (honor i avel är en annan femma).
Hur ofta bör man ger bladgrönt och grönsaker?

så ofta man vill o degusarna äter det utan att bli dåliga i magen ;) Här får det nog varje dag, sen varierar mängden. Iår har jag varit grymt dålig på att plocka m gräs in till dem, men andra år brukar höet helt bytas ut mot gräs när det är säsong för gräs.