Motionshjul
Hej! Jag vet att man inte ska sätta in gallerhjul till sina sötnosar då de kan få en sjukdom i tassarna av det. Är det likadant med sådant här "galler"? Min tanke var annars att man kan sätta in typ kartong i hjulet som de springer på, och då byta kartongen när det behövs. Är detta nödvändigt eller fungerar det utan?

Jag sätter i kartong i det gallerhjulet jag har när/om jag använder det. Tycker de där hjulen ser läskigare ut än de som har enkla tvärgående bara
Dom där hjulen har fungerat jättebra för mina djur så dom rekommenderas. Bara det är den största varianten.
Det är den största :)
Vi har också ett sånt hjul. Tyvärr är vi inte riktigt nöjda. Det skramlar och låter mycket + att det flyttar sej hela tiden. Fast idag skruvade vi upp det i bur taket, och det verkar funka riktigt bra. Det håller sej på plats och låter mycket mindre nu. Annars hade vi hellre haft ett trähjul, men jag hittar inget vare sej på nätet eller i butik. 🙂
Hjulet ser lite litet ut…men de kan va svårt att avgöra på bild.
Mitt kan gnissla lite, men brukar smörja in det med rapsolja då :)
Jag har ett sådant hjul till mina tjejer. Fungerar utmärkt och har aldrig märkt några problem för deras tassar. Jag använde sådana hjul till mina hamstrar tidigare också, fast en lite mindre variant (näst största). 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Någon som använder en "flying saucer" till sina degusar? Har ett i plexiglas/plast som ratades av råttorna. Käkar de upp det tror ni?
Jag har provat de men degusarna gillade den inte alls.. utan försökte välta och äta på den istället. och då har jag även försökt att ha den i olika burar. Kan tanka mig att en i bättre material skulle fungera bättre bara de förstår hur de fungerar.
Gallerhjul brukar funka bra, och med kartong i är det ju en hel yta så det blir perfekt. 🙂
Jag har trähjul och en flying saucer aktig tallrik som jag gjorde av ett gammalt trähjul och båda funkar bra. Men som #4 säger är trähjul svåra att få tag på. Dessutom har jag observerat att hjulen från trixie gnags sönder på nolltid medan karlie håller jättelänge. Tyvärr är det förstnämnda lättare att få tag på… Det finns en butik i bromma vid flygplatsen som har stora trähjul för de som bor nära Stockholm. 🙂
#8 Ja, mina behövde verkligen lära sig att använda "tallriken". Idag är den en väldigt omtyckt leksak. 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
oj, vad är det dom kan få för sjukdom? 😮
Be the change you want to see in the world
-Gandhi