Kristallens F-kull
Startar vår blivande F-kulls tråd då det borde komma bebisar vilken dag som helst! Mor: Grigri "Gullan", vittecknad sand, tysk import Far: Petzl "Peppe", sand, tysk import
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Oj! Vilken fin färg! Aldrig sett en degu i sand! :D
Visst är det fint?:D Nej jag är den första med denna färg i Sverige och Johanna på Midgårds har en sand hona från mig!
Sajtvärd på degus.ifokus
Vad coolt! Man blir ju sugen på en bebis till…
Ja! Dom är dock inte billiga eftersom det bara finns 4st i Sverige..
Sajtvärd på degus.ifokus
Kan tänka mig det! ^^
Oj, hade inte heller sett några sand förut!😃 Otroligt söta!
❤️Lycka till med din kull❤️
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Gullan föder just nu!
Sajtvärd på degus.ifokus
Hur många blev det? :)
Fem stycken små sötnosar blev det! Alla lever och mår bra och Gullan får sån bra hjälp av Bambi!❤️
Sajtvärd på degus.ifokus
Ser fram emot bilder på gullungarna <3
Medarbetare på bildredigering! :)
Oj vad roligt, grattis! 😃 Sand är verkligen en ursnygg färg. Jag hoppas att de blir vanligare här i Sverige, men det krävs väl i längden fler importer då också för att avelsbasen inte ska bli för liten. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Här kommer en bild på dom! Det är 4 honor och 1 hane!❤️ Bebisen längst fram ville inte sitta still, hon har inte så lång nos ;) #11 Tack! Ja dom är superfina! Kommer importera fler senare men det blir när jag flyttat och det är ett tag kvar:) Så fler avelsdjur kommer;)
Sajtvärd på degus.ifokus
Ojojoj vilka sockergryn! 😍 Superfina!
Mvh,
Moa
#13 Hihi ja, helt underbara! Man kan inte motstå att pussa på dom😍
Kommer bli babyboom här hemma då Tikka också är dräktig!
Sajtvärd på degus.ifokus
Namnen är:
Kristallens Fanny
Kristallens Frida
Kristallens Felicia
Kristallens Fia
Kristallens Felix
Sajtvärd på degus.ifokus

Så söta! men på nåt vis blir det mer "gerbil" över dem för mig. Behöver nog se en sand degu irl för att fatta att de finns i den färgen ;)
vad har du tänkt att ta för dem?
#16 Haha dom finns, jag lovar ;) Dom kommer inte vara billiga då det inte finns många alls i Sverige, endast dessa, föräldrarna och en unge av min andra hona. Men det kommer bli något billigare för uppfödare;)
Sajtvärd på degus.ifokus
Kika in min videofyme, där finns videos på bebisarna! Nyaste las upp idag då bebisarna börjar springa utanför boet!❤️ Heter louiseblarsson :)
Sajtvärd på degus.ifokus
Ny bild på galningarna❤️
Sajtvärd på degus.ifokus
Och en bild på Fia❤️
Sajtvärd på degus.ifokus
Hur håller du isär dem nu när de är så små? De är ju identiska!
#21 Haha tro det eller ej men man ser faktiskt skillnad på dom! Dessa är dock nästan precis likadana så måste nog märka dom snart!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Dessa små vildingar får verkligen mamma och dom andra att jobba! Dom springer utanför boet hela tiden och alla hjälps åt att samla in dom, tänk sen när Tikkas bebisar också börjar kuta omkring.. Då har som att göra;)
Sajtvärd på degus.ifokus
#20 ärligt talat, jag dör sötdöden!!!!!!!!!!!!!!
# Hihi ja hon är riktigt söt! ^^
Sajtvärd på degus.ifokus
En ny bild på en busig bebis som har lärt sig hoppa upp på huset!❤️
Sajtvärd på degus.ifokus
Det går nu att tinga bebisarna🙂
Sajtvärd på degus.ifokus

Vad tar du för en hona lämlig för avel? När är de leveransklara & vart är det du håller hus?
Har pmat dig:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Kan tillägga så alla vet dom det, det är inte billigt! Man får betala för dessa eftersom färgen är ny i Sverige. Även dessa kommer bli billigare ju vanligare dom blir!
Sajtvärd på degus.ifokus

Vet du pris redan nu, kan du väl skriva ut det!❤️
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Priset för en hona är 1000:- och en hane 900:-, priset justeras om dom tingas av en uppfödare :) Priset är pga att färgen är så pass ny! Sen är självklart hemmet betydligt viktigare!❤️
Sajtvärd på degus.ifokus

På vilket sätt justeras priset om de tingas av uppfödare? Då jag frågade dig om pris för hona lämpad för avel sa du ju 1000:- ;)
Tips, om du vill att färgen skall få fäste och bli vanligare, samt inte kraftigt inavlad i sverige är ju att inte ta hutlösa priser för dem. Att själv hålla en stam m en ressisiv färg o klara sig utan inavel är knepigt om vi säger så ;) Vettigast är ju att sprida ut dem på så många uppfödare som möjligt, avla m andra färger (så man kan avla ut så gott det går m bara 3 sandfärgade i sverige (som säkerligen är släkt till viss del??) och sen avla m de individerna som bär på anlaget för att få fram färgen igen, med större genetisk variation.
Skrev jag inte det i pmet till dig? Isf glömde jag det, jag var på jobbet när jag skrev:) Självklart vet jag hur det ligger till men jag tänker inte sälja dom för 500:-/st. Är ju inte så att jag inte informerar köparna om vad som gäller. Jag kommer ta in mer sand senare för att få fler avelsdjur så det absolut inte blir avel då jag är emot det. Och nej, honorna är inte släkt med hanen.
Sajtvärd på degus.ifokus
Tycker även värdet ska höjas betydligt på ALLA djur då det är allt för ofta det blir impulsköp, folk har dom en vecka, dom säljs hit och dit och det tycker inte jag är okej och därför tar jag mer betalt:) Vidare frågor tas i pm:)
Sajtvärd på degus.ifokus
#35 haha glider in här lite och har inte något att göra med diskussionen egentligen, men jag håller helt och hållet med dig! Bara för att det är små djur betyder det inte att det ska vara billigt tycker jag. Jag hade lätt kunnat betala 1000 kronor för en liten hamster till exempel, om det ansågs som "normalt" dvs… Det är konstigt att hamstrar, degusar, gerbiler m.m är så billiga! Stå på dig :)
#36 Tack! Precis! Dom ska också ha ett värde, tänk själv att få flytta runt eller få ett hem för nån tyckte en var söt men man har för liten bur tex. Är man inte villig att betala för djuret ska man nog stå över om man vill ha det jättebilligt, alternativt hitta någon annan!
Sajtvärd på degus.ifokus

#34 sorry om jag kom åt en känslig punkt.
Du tar så klart det priset du vill för dem, men ett bra hem avgörs knappast av hur mkt någon kan betala för ett djur. Jag köpte min första vittecknade degu för snart 10 år sen, de var ovanliga då med! Men den uppfödaren var mer intresserad av att sprida färgen o få fler uppfödare av den än att tjäna pengar på dem & tog då mindre än halva priset än vad djurbutiken tog för en vanlig agouti.
Angående det jag menade m att de säkerligen är släkt till viss del så gissar jag att honorna är systrar? Oavsett så är det nog ganska naivt att tro att alla tre är helt obesläktade m varandra, för isf behöver sandfärgen uppstått minst 3-6 gånger oberoende av varandra. Så någonstans är de släkt, frågan är bara hur långt bak det är & hur mkt som gjorts för att utavla sen.
Vill du bredda den genetiska variationen inom färgen så gör du ju smartast i att sätta hanen m hona av annan färg & honorna m var sin hane av annan färg med. De i andra färger skall så klart inte vara släkt m varandra heller. Då får du ett helt gäng m ungar som bär på färgen som du sen kan avla m varandra & även m de andra vuxna och genast får du en mkt bredare avelsbas för färgen än om du skall ta in några enstaka avelsdjur i sand igen. Bara ett tips ;)
Men jag skall sluta skriva kanske. Vi har kanske inte riktigts amma syn på saken.
Jag vet redan vad jag gör och ber om tips om det behövs:) Jag har mina planer och dom finns på hemsidan sen länge tillbaka så alla som är intresserade vet säkerligen redan om hur det ligger till då dom flesta går in där och läser! Hade du fortsatt skriva hade vi kommit överens om något men du skrev bara nej och då fortsätter inte jag skriva för att få iväg ungarna, jag hittar hem med tiden!:) Självklart är det inte pengarna som avgör huruvida bra hemmet är, men jag säljer inte till vem som helst heller samt att kontrakt alltid skrivs vid köp :) som sagt, vidare disskution samt frågor tas i pm:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Oj, hallå hallå.. Folk får ge tips och förslag precis när de vill, det är ingenting som är förbjudet att ge bara för att man inte uttryckligen ber om det. Tvärtom är det bra, eftersom det är långt ifrån alltid som någon har tänkt på allt, och nya synpunkter och råd är bara bra. 👍 Jag tycker att smurfan-13 hade väldigt bra förslag och synpunkter.
Vad gäller höga priser så är det ingenting som innebär att man eliminerar risken för impulsköp. Se bara på alla hundar som säljs för minst 5000-15000 kronor, och ändå omplaceras efter en tid av diverse olika orsaker. Djurens inköpspris har alltså ingenting med saken att göra. Själv skulle jag verkligen aldrig köpa en hamster för 1000 kronor, i mina ögon är det definitivt ett överpris. Framförallt med tanke på att en hamster bara blir 2-3 år gamla. 🤔
Mvh,
Moa
Ja en hamster skulle jag aldrig ta 1000:- för men det är själva grejen, att djuren ska ha mer värde! Hädanefter kommer man få kolla på min blogg samt hemsida om man är intresserad av info, bilder mm!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
#40 Det var bara ett exempel, det där med hamster för 1000 kronor. Jag hade inte haft problem att lägga det om det var normen, för ett djur är alltid ett djur, vare sig den lever i 1 år eller 20 år. Men NU är det ju sjukt mycket eftersom de kostar runt 100 - 300 kronor.
#41 Fast grejen är den att djurens värde inte höjs bara för att priset gör det.
#42 1000 kronor för ett djur som är så lätt att föda upp och lever så kort tid är alltid ett överpris i mina ögon, oavsett. Jag skulle inte vara mer rädd om ett djur bara för att det är dyrt. En gratis omplacering är precis lika viktig. Det ni vill göra skulle bara resultera i att djur i ännu större utsträckning ses som en handelsvara istället för en individ, och många oseriösa skulle slå sig på att föda upp dem eftersom de ger så stora inkomster.
Priset på ett djur ska stå i någorlunda proportion med vad de kostar att föda upp, för att minimera riskerna för att folk ska föda upp dem som en inkomstbringande produkt. Uppfödning ska huvudsakligen vara en hobby, något man gör för att man älskar och är intresserad av djur, inte för att man vill tjäna pengar. Så nej, jag stödjer inte att vanliga smådjur ska kosta några nämnvärda summor. Jag ser bara fler nackdelar än fördelar med det. 🙂
Mvh,
Moa

#43 kan inte annat än instämma.
#43 När du lägger upp det så låter det ju illa förstås… Tänkte inte på det där med uppfödningen och det. Hmm…
Alla pengar jag får in på uppfödningen sätts in på ett sparkonto som enbart rörs om djuren behöver något. Tex veterinärbesök osv.
Sajtvärd på degus.ifokus
#46 Jag syftar inte på dig, hhejlollo, utan pratar bara överlag. 🙂 Det är många som förespråkar höjda priser i tron att det höjer djurs värde och att det skulle minska impulsköp, när ingen av de faktorerna påverkas av priset.
Folk impulsköper djur för att de är söta, ovanliga, spännande eller häftiga, inte för att de är billiga. Och som sagt, man höjer inte ett djurs värde eller får folk att respektera dem mer, bara för att de är dyra. Djurs värde höjer man med information. Med att informera folk om deras behov, hälsa, instinkter och känslor, och allra helst genom att göra det på ett sätt som folk kan relatera till.
När jag berättar för folk att eremitkräftor långsamt kvävs till döds om man inte inser vikten av att hålla en tillräckligt hög luftfuktighet till dem, så får det betydligt större effekt än om man skulle höja priset på dem. Pengar har med andra ord ingenting med saken att göra. Det är inte priset som får folk att tänka efter om de ska eller inte ska skaffa ett djur, utan den information de får sig tilldelad. 👍
Mvh,
Moa

#47 Moa är klok hon :)
Fia och Felicia är nu tingade till Johanna R😊
Sajtvärd på degus.ifokus
Nu är det endast lilla Felix kvar i denna kull som söker efter ett kärleksfullt hem! Han flyttar gärna tillsammans med någon eller några av pojkarna i G-kullen!😃
Sajtvärd på degus.ifokus
Puttar upp!
Sajtvärd på degus.ifokus
Nu har Felix och Gabriel flyttat till Suvi i Finland!:)
Sajtvärd på degus.ifokus