Värmefunderingar
Halloj!
Har nu varit degusägare till två små underbara pojkar i 3 veckor och njuter för fulla muggar! Dem kommer rusande så fort man sätter sig utanför buren och vill inget hellre än att få en hand att lägga sig och mysa i. Eller ja, förutom mat då. Det är nummer 1! ;P
Är dock lite bekymrad nu med den intensiva värmen som är, iallafall i min del av landet. Då jag har katter som inte är degus vana måste jag ha dörren till mitt rum där pojkarna bor stängd, och med solen som ligger på blir det rätt så varmt och kvavt i rummet. Mitt rum är på nedervåningen, och vi har ett suterräng hus så min våning är till hälften mot berg vilket gör att det normalt är ett av de svalaste rummen i huset, men på grund av stängd dörr nu så kommer inte den svala luften in… Så tempen brukar väll ligga på en 25 grader något sånt, har vid vissa tillfällen varit 27, och det känns ju inge bra. Dock har jag två fönster i rummet, men känner mig lite osäker på hur mycket eller om jag överhuvudtaget kan ha öppet, då det ju är det här problemet med drag… Så då tänkte jag att jag skulle höra med er här som har mycket mer erfarenhet av degusar, vad tror ni är bäst? Att ha öppet och riskera lite lätt drag, eller att ha det lite för varmt i rummet? Pojkarna verkar inte besvärade av värmen, men sen är ju djur som dem är och visar ju inte det som gör ont… Så vad tror ni? Eller har ni några andra tips om hur man kan kyla utan att involvera drag?
Supertacksam för svar! gärna så snabbt som möjligt om man får vara så fräck! ;)
Tycker du kan öppna fönstret något så det kommer in lite luft! Får ju inte bli allt för varmt :)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jupp, har gjort det nu dem senaste dagarna, plus kunnat ha dörren öppen större delen av dagen då vi har fixat galler för dörren så att katterna inte kommer in, så nu är det betydligt svalare och skönare här inne! :D
Vad skönt! Tur det gick att lösa!:D
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
I HBG har vi haft 30 grader o de har märkts på degen som blir dåsig när det är som varmast. I helgen skulle vi åka till sommarstället o våra degus skulle givetvis med, som transport bur har vi en dubbelknut där nedre delen är av glas o övre är en burdel. Färden tar knappt 2 h. När vi kommer fram så hör jag muffin pipa kontinuerligt, airconditionen har inte sträckt sig bak till kombin o han är jättevarm. En snabb nedkylning med en fuktig kall handduk o kallt vatten strykes på honom men efter 15 min dör han i mina händer, jätte sorgsligt så skriver detta som en varning för andra att ska ni ta ned dem stanna en extra gång ventilera noga så våra kära har det bra.
Så sorgligt! 😕 Beklagar.
Tack för varningen!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Ett tips är att lägga kylklampar under transportburen när man åker. Det har jag gjort ett par gånger o det verkar funka. Det kan vara lite svårt att få buren stadig men man får pallra upp lite runt om. Jag har haft handdukar emellan också, så blir det inte för kallt heller.