Sjuk liten degu
Hittade en ganska låg liten Keks hemma när jag kom hem från jobbet. Upptäckte dessvärre att han är lös i magen. Tog honom till veterinären på en gång och han fick vitaminer, vätska och antibiotika i förhoppningen om att det är en infektion och "ingen allvarligare sak". Han vägrar äta så jag stödmatar med critical care vilket inte uppskattas… Uff. Hoppas att stackarn klarar sig. 😕
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Åh, vi håller tummar och tassar här hemma!:(
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack! Han är fortfarande låg om än lite piggare än igår kväll. Inatt ville han faktiskt ha mat och åt snällt upp men nu på morgonen var det sämre igen. :( Men än ger vi inte upp! Han hade i alla fall nog med energi att fördröja intaget av sin medicin rejält… Om man bara kunde förklara för dem.
Ja tänk om det gick att förklara hur det ligger till och varför dom får medicin tex! Visste veterinären vad det var?:/
Sajtvärd på degus.ifokus
Nej, hon kunde inte känna eller höra något och tänderna ser bra ut. Hon ville inte ta blodprov då det är stressigt och svårt vid dessa små djur. Så hon misstänkte antingen infektion eller i ett värre fall problem med levern eller någon tumör. Så vi chansade på infektion, som ändå är det enda av alternativen som går att behandla, och ge honom antibiotika. Om han inte blir avsevärt mycket bättre de närmaste tre dagarna får jag fatta ett tungt beslut.
Har fått i honom några ml CC under förmiddagen som han rätt så frivilligt mumsade i sig samt lite vatten. Han har även tuggat på en kamomillblomma. Just nu gnager han galler och vill komma över till sina kompisar. Han har även visat andra normala beteenden som att putsa eller klia sig. Jag tar det som bra tecken.
Sedan igår eftermiddag har det bara gått utför… När jag skulle mata honom på kvällen var han så förtvivlat i sina försök att vägra att jag till slut undrade vad fan jag håller på med. Jag beslöt att låta honom vara… När det lite senare kom lite blodig och slemmig avföring förstod jag att det var rätt beslut.
Jag beslöt också att han få vara med sina kompisar in i det sista. De är så gulliga mot honom, putsar honom och inkluderar honom i sina myshögar och han försöker alltid hålla sig nära dem. Det kommer ta tid vilket är jättejobbigt för mig men det känns så mycket bättre än att stoppa honom i transportboxen där han skumpar runt under de minst 10 km till närmaste veterinär där han får en nål in i buken, pumpas full med vätska, i en omgivning som kommer skrämma honom, i mina händer som han alltid var lite skeptiskt till att komma upp på.
Rätt eller fel, detta är beslut som hjärtat tog då förståndet har lämnat mig för stunden. Allt känns bara otroligt jobbigt just nu… 😢
Så jobbigt att inte veta vad som är felet!:( Men åh vad tråkigt!:( Skönt för honom att få vara med sina kompisar in i det sista, mycket skönare för honom! Beklagar verkligen och vi håller timmar och tassar för er
Sajtvärd på degus.ifokus