Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 691 ggr
Natalieforsbom
2014-08-06 17:13
0

fundering!

Jag undrar om det är så att viltblå har en tendens att bli aggressiva (stavning?) 
har hört det förut men blev fundersam  bara ..
och om den blir aggressiv vad gör man åt det ? finns det änns något att göra ? :O

hhejlollo
2014-08-06 17:29
0

Nej viltblå är inte aggressiva. Folk förväxlar våra viltblå med blå degus vilket är två olika färger. Viltblå som vi kallar det heter egentligen champagne agouti och i tex Finland kallas det grey agouti. Blåa degus finns ingen Sverige vad jag vet om ingen importerat:) Vet att Estrellados hade en blå hona förr och vad jag minns var hon aggressiv? Rätta mig om jag har fel Sofia!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Natalieforsbom
2014-08-06 18:42
0

aha! :)

Hur märker man att den blir aggressiv är det de "vanliga" bits osv ?

hhejlollo
2014-08-06 18:57
0

Precis:) Däremot har jag aldrig vart med om en aggressiv degu. Det är ifall man går emellan bråk men då får man skylla sig själv om man försöker sära på dom då dom kan tro att det är den andra degun och biter då i försvar:)

Sajtvärd på degus.ifokus

Natalieforsbom
2014-08-06 19:41
0

okej :) undrade bara :)

smurfan-13
2014-08-06 20:16
0

#1 hon var viltblå. Avlivades pga sin aggressivitet både mot andra degus och mot människor. Hennes pappa lämnade många viltblå (& bärare) efter sig. Han blev oxå väldigt aggressiv, vilket även flera av hans avkommor blev. Är ganska så säker på att han avlivades med och uppfödaren valde sen att sluta m degus pga att det.

hhejlollo
2014-08-06 22:36
0

#5 Jaha! Var bombsäker på att det var en blå, vet att jag läste det på din hemsida förut men det är ett bra tag sen så kommer ju inte riktigt ihåg!

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2014-08-06 22:56
0

#6 mkt möjligt att det står/stod blå, men viltblå var hon & alla andra blå vi haft i sverige (mig veterligen iaf)

hhejlollo
2014-08-06 23:38
0

Jo precis, har heller aldrig hört om någon blå i Sverige förutom den jag trodde du hade! Hade vart kul att ha en blå och se hur dom är!

Sajtvärd på degus.ifokus

Athelas
2014-08-07 12:47
0

jag hade två kullsydtrar till pappan till smurfan-13s hona och de hade inga "beteendeproblem".

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Natalieforsbom
2014-08-09 20:11
0

okej, men  finns de något att göra åt att de är aggressiva ? :(

hhejlollo
2014-08-09 21:46
0

Köper du från uppfödare är det inget du behöver oroa dig för:)

Sajtvärd på degus.ifokus

Natalieforsbom
2014-08-10 23:29
0

okej, har en viltblå som jag "räddade" som bits rejält hårt , (en kompis uppfödning) han var inte hand tam innan och nu kommer han fram när man öppnar bur gallret och så men kommer man in med handen s biter han rejält ibland asså!
jag skulle ta upp han då han såg ut att ha ett sår när jag kom nära så bet han mig, och när jag fick han i handen så bet han mig .. jag blöder när han bitit men var så orolig över att han skulle ha ett sår på huvudet så ville så klart kolla upp min bebis ! dels därför jag undrade :( 
han är ju inte så gammal än och vill inte behöva ta bort honom eftersom när han faktiskt när snäll så är han jätte rolig att vara med och titta på han när han springer i hjulet etc!

OBS! detta har börjat sen början av juli ungefär så det har inte varit så länge.

vill inte behöva göra mig av med han . men vill inte att han ska lida , jag har valt att vänta o se hur det utvecklar sig .. blir det värre så vet jag inte vad jag ska ta mig till . eller är det fel att vänta ? :(

därför jag undrade vad man kan göra åt aggressivitet :( 

Döm mig inte snälla!

mvh en orolig degu ägare!😕