Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 592 ggr
Casiopeia
0

Kapade morrhår?

Upptäckte just en liten lustig sak hos mina pojkar. Pollo, den dominante i flocken har flera avkapade morrhår, det ser ut som någon klippt av dom med en sax lite här och där.  Antu har också några korta strån, om än inte lika många, medan Amons morrhår är långa och orörda.

Min första tanke var att de måste bitit av varandra morrhåren när de bråkat med varandra, men det verkar i så fall märkligt att den som är högst i rang (och som är överlägset störst och starkast) är värst åtgången, medan den som är lägst i rang och brukar hamna underst när de bråkar har jättefina och hela morrhår. Dessutom har jag inte märkt att de bråkat på allvar, utan det är ju mest bus och smågnabb och inget där tänderna kommer fram.

Kan degusar själva barbera sina morrhår? Pollo har ju lite egenheter för sig som gallergnagning och är kanske inte helt psykiskt stabil, fast jag har aldrig sett att han tuggat på sina morrhår…

Eller kan morrhåren skadats av misstag på något vis? Kan ju tänka mig att det skulle kunna hända när han gnager på galler, men eftersom dom inte har någon gallerbur i nuläget så är det så sällan han kommer åt att göra det… Kan morrhåren fastna i springhjulet kanske? Pollo är ju den som springer där mest, men det verkar konstigt…

Känner ni också igen det här, eller här ni några förslag på vad som orsakar det?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

smurfan-13
0

Min gissning är att någon kapar morrhåren. Sen om han gör det på sig själv eller om någon gör det på honom går nog bara att få reda på genom att sitta o titta på dem. Aldrig hört om beteendet hos degus innan, men vet flera som haft problem m hundarna"överputsning"

ähnchen
0

Jag har en degu som är lättstressat och som gärna tuggar på sina kompisar. Ingen av dem har kvar penseln på svansen till exempel. Visste i början inte heller vem det var tills jag upptäckte att två hade kala fläckar bakom öronen dit de inte når själva och så såg jag den tredje, Krümel, en dag jaga sin egen svans, få tag i den och tugga på återståenden av svansspetsen…

Nu har det varit lugnt ett tag och alla kala fläckar har vuxit igen men sedan Krümels bror gick bort för en vecka sedan har det helt plötsligt uppstått en ny kal fläck bakom Flashs ena öra. Krümel står på plats två (plats ett i hans egen värld…) i ranglistan.

Så det är inte omöjligt att en av dina degus har valt att kapa morrhår istället. Som #1 säger, iakta de noga när de putsar varandra. Är det någon som aldrig kan ligga stilla i högen eller kivas mer än de ändra kan det vara tecken på stress och/eller överskottsenergi.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

MoaL
0

Barbering har ingenting med dominans att göra, det kan även undergivna individer hålla på med - även om jag faktiskt aldrig har hört talas om det hos degus tidigare. Barbering sker inte under bråk och tjafs, utan under stunder där de pysslar om och putsar varandra. Jag skulle nog tippa på att det är den med långa, vackra morrhår som är boven i dramat. 😉

Här är en artikel om barbering hos råttor, och förslag på orsaker och lösningar. Läsvärd, även om det är ett annat djurslag. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ähnchen
0

Mycket bra artikel som mycket väl passar in på det jag ser hos min "barberare" där han är av den lätt stressade modellen.

#3 Haha, ja, en som vill vara snyggast i buren 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.