aggressiv degu ..
Jag har en viltblå degus som blivit VÄLDIGT aggressiv på senare tid .. alltså bitit mig så jag blödigt , är riktigt elak mot sin bror ibland , dock inte så illa så broderna blödigt peppar peppar…
jag undrar om det finns något man kan göra för att få bort beteendet ?
har hört runt lite o de ända dem säger är avlivning … så därför vänder jag mig till kunniga människor som borde finnas här om de finns en annan lösning för att få bort beteendet.. jag har försökt göra buren roligare, o verkligen försöka skapa band till han men han intresserar sig inte, o sätter jag in handen för att få tag på honom för en visitation om jag tyckt han ser konstig ut så har han bitit mig .. han har bitit min pojkvän också .. så jag OCH han är väll dem som söker lösning..
finns de ingen så finns de ingen o då är det ju så .. det är bara ta tjuren vid hornen .. men detta är vår sista chans ! :(
INGA ELAKA KOMMENTARER !
Hur gammal är han? Var han inte aggressiv förut?
han är snart ett år , när vi tog hem dom var de absolut inga problem han var nyfiken o framåt .. nu är han som en tjurig gubbe :/
Hm. Kan han vara sjuk på nåt sätt tror du? Du har inte märkt nåt annat som förändrats?
En kanin jag hade när jag var liten blev mer aggressiv som gammal, men det tror jag helt enkelt hade med åldern att göra.
Han har haft ett avvikande beteende .. Men jag har kollat på han o han verkar frisk av mina visitationer :/ får kolla upp han helt enkelt för se kanske är något som ligger i skräpar som gör han aggressiv :/
Är han från uppfödare? Jag har själv aldrig vart med om aggressiva degus utan bara hört talas om en enda och hon avlivades pga detta. Försök belöna när han kommer fram och hoppar upp på dig, börja om från början med att lära känna honom och blir det inte bättre kanske du tyvärr får tänka om..
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Påminner väldigt mkt om min honas beteende. Hon avlivades slutligen, då hon tillslut gav sig på en annan hona väldigt illa. Hon levde ensam ett tag i hopp om att hon iaf skulle bli social m oss människor och då kunna leva ett liv utan degussällskap men hos någon m mkt tid till henne. Tyvärr funkade det inte och då hon inte gjorde några framsteg avlivades hon knappt 2 år gammal.
de är en kompis som fick dem från en tjuv parning.
jag belönar han så fort han kommer fram till att änns komma fram o titta på mig, hans bror hoppar ju upp vid bur öppningen .. men sen när han fått godis skiter han typ i mig o gör något annat.
ja vi vill inte att han ska ge sig på sin bror alldeles för hårt så han eller hans bror blir illa skadad o så! men det är väll om man ger han en chans i egen bur då o ser om han blir social med människor..
vill absolut inte ta bort han .. men är det de ända som finns så får de gå ..
Men tänker positivt och hoppas han blir bättre tack för alla tips !
Är du säker på att beteendet mot sin bror är mer än vanliga rangordningsfighter? Han har ju inte riktigt lämnat puberteten än som kan spela in.
När du tar ut honom, lyfter du upp honom då, dvs. griper runt hela honom? Mina skulle aldrig gå med på det och en av dem har bitit mig enda gången jag försökt även om de är mycket trevliga annars. För vissa individer tar det otroligt lång tid att fatta förtroende. Vissa är mer nyfikna och keliga än andra.
Jag tänker så här: Så länge aggressiviteten inte går ut över hans bror så att den blir skadad skulle jag fortsätta försöka få hans förtroende och låta honom komma fram i hans egen takt.
Aggressivitet hänger inte sällan ihop med stress. Vet inte hur länge du har haft dem men just de lättstressade individerna mår ofta bra av rutiner och mindre förändringar, dvs. bygg inte om för ofta och byt inte ut för många grejer. Degus är väldigt luktstyrda och revirkampen kan förstärkas av att "familjelukten" försvinner hela tiden från reviret (läs buren).
Håller tummarna att allt går bra!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
jag försöker alrid gräppa över ryggen för enligt mig så äre väll så att detborde kännas som dem är byten då om man gräppar dem över ryggen !
nej vi ska ge han mer tid o kanske sätta han i egen bur men vi får se! som sagt han är inte så jätte gammal ännu !
Ok, ville bara dubbelkolla då jag vet att de flesta inte gillar det. Det är nog som du skriver att de känner sig som bytet då.
Ja, det var det jag tänkte, att han inte riktigt blivit vuxen än vilket kan göra skillnad. Så länge han inte ger sig på brorsan allvarligt skulle jag inte heller separera dem då återintroduceringen ibland är en långdragen process. Men visst, lider den andre måste de ju separeras. Hoppas allt går bra för er!!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.