Funderar på degu
Jag jobbar i djuraffär och där har vi degusar, jag har blivit väldigt intresserad av dessa djur då de verkar vara så himla sociala! Våra i djuraffären nästan hänger utanför burdörren när man kommer och då håller ju inte vi på med dom så, så kan tänka mig att de kan bli otroligt sociala om man har de som sällskapsdjur.
Jag har alltid haft kanin och marsvin men funderar nu på att kanske byta till Degu! Så jag har såklart 10000 frågor haha så tänkte om det finns någon som vill dela med sig av sina kunskaper till mig!
Jag velar mellan att skaffa marsvin eller degu.. :)
De största frågorna jag har är
Vilket kön rekomenderas att skaffa? är något mer trevligare?
Hur mycket kostar det att ha degus i mån ungefär?
Har ni dom utanför buren ofta och med er?
Har hur mycket frågor som helst haha så om någon har lust får ni gärna berätta allt basic possitiva/negativa saker med de osv osv och gärna visa bilder! :)
Vad roligt att du är intresserad av degus! Honor eller hanar är en smaksak. Hanarna är något lugnare då honorna är väldigt framåt och vill helst utforska! Nu är ju jag uppfödare så priset för mig blir ju lite dyrare varje månad men det kanske går på ca 150:- i månaden för en som har två degus:) Jag har alltid mina utanför buren så dom får springa av sig och dom älskar att sitta med på axeln eller innanför tröjan när man gör något! Ska strax in på möte så får se om någon hinner skriva lite mer innan mig!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Hej!
Åh vad kul att du föder upp! :) hm okej :)
okej vad mysigt så de är gärna med en då! :) lite som råttor som sitter på axlen då 😃
Kan som sagt NOLL om degus bara sätt de på jobbet då och matat de inprincip så berätta massor hihi! :)
Finns det fresten någon här som föder upp i närheten av Göteborg/Borås?
Degusar är helt otroligt små liv. Jag kommer aldrig låta mitt hem stå tomt på degusar.
Ska du skaffa ett par så är det ju maten som är mest viktig att hålla reda på. För att de inte ska få fetma, diabetes eller någon annan matrelaterad sjukdom.
Men jag definitivt du ska pröva på dem. Man kan inte få en bättre vän!
Medarbetare på bildredigering! :)
Okej hihi :)
Är de lätta att få tama? Vet ju med marsvin får man ha ett väldans tålamod för att få de tama och sociala. :)
Jag tycker det har varit lätt att få mina degusar tama men det har ändå tagit ett tag tills de faktiskt litar på mig så mycket att de vågar sova hos mig. Men att hantera dem har inte varit ett problem, inte ens från dag ett.
Medarbetare på bildredigering! :)
Jag tycker det är helt individberoende hur snabbt de blir tama. Vissa blir aldrig riktigt det eller så är de så rastlösa. Då är de visst tama men att mysa kommer inte på tal när det finns en hel värld att utforska. :)
Har en liten stressfigur hemma där jag fortfarande behöver vara försiktigt när jag bär omkring honom. Får han för sig att något är läskigt hoppar han blixtsnabbt åt motsatt håll oavsett om det finns en avgrund där eller min axel. Och han har bott hos oss i tre år nu. Jag tar pyttesmå steg med honom och han blir allt säkrare och ibland kan han slappna av på riktigt. Hans kompis är helt tvärtom och myser gärna.
Lite tålamod krävs i vilket fall. Men det verkar du ha övning i med tanke på marsvinen :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.