Kal knöl
Min 7-åriga Kurre har fått en liten kal fläck på magen. Det ser ut som om det står ut lite, som om det vore en knöl. Skillnaden är att den är helt mjuk. Jag är orolig för att det är en tumör som börjar växa i magen på honom. Han har magrat mycket den senaste tiden trots att han äter som en häst. Har trott att det bara varit någonting som kommit med åldern då även hans balanssinne är kaputt.
Någon som känner igen detta och kan komma med tips på vad som behövs göras?
Efter allt vad jag vet är tumörer hårda. Om det fortfarande stämmer kan det inte vara någon tumör. Har dock ingen idé vad det kan vara för något. Har inte hört att de kan få vårtor. Undrar om de kan få svullna lymfkörtlar…
Att han magrar av kan helt enkelt bero på hans ålder. 7 år är inte illa för en degu. Ämnesomsättningen blir sämre när de blir äldre vilket gör att han inte kan ta tillvara näringsämnen i maten i samma omfattning längre.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

testiklarna ligger ju typ där, så jag tror knölen du ser är en sådan. Sen att han är kal i pälsen kan ha många förklaringar, överputsning, ohyra, ålder.
Att han magrat kan hänga ihop m åldern, men kan även bero på tänderna. Ge honom energirik lättuggad mat, tex vetegroddar.
Han är ju väldigt gammal, så det är nog bra att ställa in sig på att han snart vandrar vidare. Så länge får du se till att njuta så mkt du kan av honom och ge honom det lilla extra <3
Jag har lyckats få upp honom något i vikt, och det är jag glad för. Känns som om kroppen klarar mer om han väger mer eftersom att den inte är lika svag då. Han har bara knölen på ena sidan, så någonting är ju svullet på insidan "/
Ser inte ut som testiklarna.. Har du vart till veterinär och frågat?
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#4 Det har jag inte varit "/