Degus! nybörjare.
Hej! alla degusägare. Själv är jag en hamsterägare men i framtiden skulle det kanske vara en tanke att skaffa mig en degus, jag har kollat runt och dem är så söta! Men har lite frågor först jag vet att man kan googla upp information men finns många kunniga på iFokus.
* Om man vill köpa en degus från en seriös uppfödare vart kollar man då finns det någon hemsida för degus?
* Hur länge har degus vart ett sällskapsdjur? är det ganska nytt? har inte sett dem förut
* Vad väger dem? (Hur stora är dem)
* Har dem några sjukdomar som kan smitta ägaren?
* Är dem bitiga av sig? kan dem sitta i handen vara lite keliga?
* Hur stor måste buren vara och vilka burar passar tillexempel: Gallerburar, Plastburar?
* Hur mycket bottenströ ska dem ha? är dem djur som måste ha mycket grävmaterial eller är dem mer "klättrande djur" ?
*Vad äter dem och vad ska dem inte äta?
* Lever dem i par eller ensamma? Hur gamla blir dem? Vad ska man tänka på innan man skaffar sig en degus? 😉
Tack för svar!
Hinner inte svara på dina frågor men sök på Degutopia på google så kommer du till en sida där du kan hitta svar på alla dina frågor! :)
Medarbetare på bildredigering! :)
okej, trodde jag kunde få svar av någon här men kanske inte ;)
Ska kolla runt på google lite! men har ni någon bur att rekommendera som inte är ett hemmabygge?
Fågelvoljärer är bra. De är höga och breda :)
Jorå det kan du nog men jag har inte riktigt orken för att skriva upp alla fakta om degusar så någon annan här inne kanske känner sig mer manade.
jag fattar att du inte vill du sa det menade någon annan men ingen verkar intresserad på att svara. Så dem måste ha så stora burar? dem kan inte ha mindre?
#4 Det är låg aktivitet här. De kommer svara när de kommer tillbaks till sidan. Uppfödarna som hänger på den här sidan är mycket kunniga så jag tycker det är värt att vänta lite.
Nej, De trivs bäst i stora burar så de kan klättra omkring mycket. :)
Vad roligt att du är intresserad av degus! * Uppfödare kan du söka efter på Google, jag är en av dom. Jag har Kristallens Degu och Gerbiluppfödning. * Väldigt få har vetskap om degus trots att dom funnits ganska länge, min mamma bla hade degus på djuraffären där hon jobbade för ca 18 år sedan:) * Vikten ligger på 200g och uppåt * Nej dom får inga sjukdomar som kan smitta dig. Dom har dock lätt att få diabetes, därför är det viktigt att man har koll på maten! * Jag har aldrig blivit biten av en degu med flit utan endast av misstag två gånger då jag korkat nog gick emellan bråk. Jag håller alltid på med mina från dag ett så mina är vana vid att man kollar tänder osv * Buren måste vara minst H75xD40xB40 och inte i plast! En voljär är bäst men finns även alternativ så som ombyggd garderob och terrarium. Det är dock svårt att hitta tillräckligt stora terrarium! * Degus är mer klätterdjur men en bädd med spån på några cm är bara bra:) * Dom äter ett specialfoder tillverkat av Supreme, Selective Degu heter det. Det är mycket dom inte får äta, bla sånt med socker. Finns en bra artikel här på sidan! * Degus är flockdjur så det är lag på att dom ska vara Minst två och två. Degus kan bli upp till 15 år men vanligast är 5-8 år. Läs på! Det är det viktigaste då det är så pass känsliga djur! Kika gärna på min hemsida: www.kristallens.blogspot.se
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag har ingen aning om mått… men vilka av dessa burar är godkända?
http://www.zoo.se/produkter/fagel/bur-transporter/voljar/rival-med-bord-gra-gd-fagelbur-81-cm.html
http://www.petworld.se/faagelburar--volierer/imac-dora-2-crome
https://animail.se/fagelbur-tasha-krom-svart.html?nosto=nosto-category
Som jag skrev, inge plast och måtten ska vara H75xB40xD40cm. Som även skrivet innan ska det heller inte vara galler i botten då det inte är bra för dom att gå på galler
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Vill bara bestämt tillägga att degusars huvudföda är _hö_ . Sen kan vissa individer (som är unga, sjuka etc) ges högkvalitativt pellets (utan socker, melass).

Vill bara bestämt tillägga att degusars huvudföda är _hö_ . Sen kan vissa individer (som är unga, sjuka etc) ges högkvalitativt pellets (utan socker, melass).