Degus iFokus

Degus

Etikettmat-och-vatten
Läst 2344 ggr
Addictedtochill
0

Fodra med kött?

Hejsan! Min syster har två små hon-degusar i ca. ett års ålder nu om jag inte har helt fel för mig. Hon vill gärna fodra dem med lite rå kött, är det något bra eller dåligt att göra det? Isåfall så undrar jag om det finns det något kött dem inte får lov att äta då eller något som kanske är extra bra? Svar som snarast hade varit jätte bra, tack på förhand! :)

thenewbreed
1

Absolut inte. De är veganer.

Medarbetare på bildredigering! :)

Cochon
1

#1 Äter inte degus insekter? 🤐 (har dock bara gerbiler, men trodde att deras kost var ganska lik degus)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

thenewbreed
0

#2 nej, de äter grenar, blad, växter och rötter i det vilda :)

Cochon
0

#3 Där ser man. 😛

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

smurfan-13
2

Degusar o gerbiler har väldigt olika kost o behov! Absolut inget animaliskt till Degusar!

PetitePuma
0

Har hört att degus gärna får i sig lite proteiner som t.ex. mjölmaskar eller hundgodis. Mina är dock inte intresserade av mycket annat än gryn, foder, nötter, frön och hö.

thenewbreed
2

Du måste blanda ihop degus med gerbil..

MoaL
1

Precis som alla personer ovan säger, så ska degus absolut inte ha något kött eller annat animaliskt. De är herbivorer, och ska ha kost som liknar kaniners, marsvins och chinchillors. Deras huvudföda är hö, och resterande de ska äta är grenar, rötter, örter och grönsaker. Låt er inte luras bara för att de utseendemässigt liknar gerbiler litegrann. Degus ska endast äta föda som har vegetabiliskt ursprung. 🙂

Tipsa hellre din syster om att ge lite rå broccoli, blomkål eller dylikt. Och när sommaren kommer kan hon gå ut och plocka gräs, maskrosor och andra örter. Mycket poppis och jättenyttigt!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor