Degus och andra djur?
Hej!
Jag har läst på lite om degus och bröjar bli nyfiken, innan jag läser på mer och troligtvis blir tokförälskad så undrar jag hur det är att ha andra djur i hushållet. Om jag tolkat det rätt så bör degus ha bur men även få möjlighet att springa omkring i lägenheten ibland. Då jag har två hundar (är övertygad om att dem utan problem accepterat degus som nya familjemedlemmar), hur känsliga är dem för andra djur? Hade inte tänkt släppa ut dem i ett rum där hundarna är, men hundarna kommer ju vara väldigt nyfikna på dem när dem är i buren, Vet att vissa smådjur inte mår så bra av nyfikna hundar (båda våra hundar är väldigt nyfikna och kan bli lite stirriga tills dem vant sig - vilket dem gör ganska snabbt).
Någon som har erfarenhet av detta? Vill ju inte bli helt tokkär om det inte är så lämpligt att skaffa eftersom vi redan har hundar. Eller någon som har erfarenhet av andra djur, t.ex. katt, iller?

Min erfarenhet är att degus är totalt orädda (när de vant sig), så de kan bli lite korkat oförsiktiga. Är hundarna snälla är det ju lugnt, men kan de reagera reflexmässigt på ett skutt eller så bör man ha dem åtskilda när degusarna är ute.
Okej, jo men jag hade tänkt att passa på att ta ut degusarna när hundarna är i ett annat rum, oavsett hur snälla hundarna är så kan olyckor hända så lätt! Det jag vill är att hundarna ska kunna vara nyfikna och lukta utan att det påverkar degusarna negativt (lite stress i början får man kanske räkna med men dem bör vänja sig vid varandra snabbt)

Jag har haft degus och hund ihop sen -06 och nya hundar kan vara instresserade ett tag och stressa dem, precis som nya degus kan uppleva det stressigt ett tag innan de vant sig. Men det har funkat m alla degus och alla hundar, bara man är försiktig själv!
Okej, tack för informationen!:) Då känner jag mig lugn och kan fortsätta läsa på och troligtvis bli tokkär i dem små krabaterna ;) än så länge så låter dem som väldigt trevliga husdjur!:)