Bur till småttingar?
Vi har tagit hand om ett par gamla degus under en längre tid. Tyvärr dog honan förra veckan och vi har bestämt att vi vill fortsätta att ha degus (de är ju så trevliga! ) samt att eventuellt vår gamla hane kan få sällskap. Jag har beställt ett par ungar (honor) som skulle vara mellan två till fyra månader gamla. Buren jag gjort i ordning till de små har ett avstånd mellan gallren på ca en cm. Är det för stort???
hej. 1 cm är ju inte mycket :)
Hej!
Sant!
Det är inte mycket. Men jag har ingen aning hur pass "duktiga" småttingarna är på att rymma. Vi har även hamstrar och de är otroliga på att göra sig små (helt olika kroppstyper men ändå). Har aldrig träffat en degu baby men ser väldigt mycket fram emot att göra det :)
har själv inte några degusar men ska skaffa. men många burar har ju även 15 mm. så har du 1 cm mellan gallrena så har jag svårt att tro att dom kommer ut
Varför skaffar du honor när du har en hane?? Det kommer bli många degusar och dom är lite svåra att bli av med. Eller är hanen kastrerad? Hur säker är du på att du har en hane?
Han är kastrerad.
Men ja, vi tänker ta någon kull så småningom. Får vi inte iväg de små får det väl bli många degusar hos oss..
Var beställer ni ifrån? Grossistdjur är inget att avla på då man aldrig vet vad för sjukdomar och defekter som finns bakåt. Ska du ta en kull rekommenderar jag dig att kontakta en uppfödare och skaffa riktiga avelsdjur för att vi ska kunna få fram friska och trevliga degus!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Vi beställde från Djurmagasinet. Det är svårt att hitta uppfödare i norrbotten.
Har annars bra erfarenheter av "grossistdjur". Har köpt ödlor, ormar, hamstrar och alla har varit pigga/friska och levt långa liv. De har fått ungar där alla varit hur fina som helst.
Degusarna vi haft (och har) har också varit "grossistdjur". De har levt långa liv. Honan var vi tvungna att ta bort förra veckan då hon insjuknade hastigt. Då var hon drygt 6 år. Hon hade gett två kullar (tror jag det var) där ungarna var friska. Hanen är hur pigg som helst (också drygt 6 år)
Men visst. Kan jag undvika grossistdjur så gör jag det…
Även om man lyckats hitta grossistdjur som vart friska är det en risk att man får sjuka djur nästa gång man skaffar. Vi uppfödare försöker få fram friska djur där vi vet att det inte finns några defekter bakom. Jag kan inte räkna hur många som hört av sig till mig då en eller flera av deras degus dött och när man frågar var dom kommer ifrån har det alltid vart från privatperson och grossistdjur.
Sajtvärd på degus.ifokus
Ok.
Som sagt. Kan jag undvika att köpa från djuraffär så gör jag det…
Nu dog vår hona och jag kände mig bara tvungen att fixa sällskap till vår hane så fort som möjligt.
Frågan i tråden var ang. bur till mina småttingar. Hade inte tänkt behöva "försvara" mig för vad jag pysslar med. Jag är 40 år och har haft djur i hela mitt liv och vill mina djur väl. Jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar på min fråga (som var min första på detta forum)…
Känns rätt så trist
Vi vill bara få fram friska djur då det är precis det vi uppfödare håller på med, därför "måste" vi nästan hjälpa till;) 1 cm är inte för stort, så du behöver inte oroa dig:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack
Jag köpte mina första degusar i djuraffär. Marmite dog vid 2 års ålder av grova genetiska tandfel med stor ansiktsböld som symptom. Han tynade bort snabbt och avlivades.
Avla aldrig på grossistdjur. Aldrig aldrig aldrig. Du har ingen aning vad som finns i generna.
Buren är inga problem för dina småttingar.
Medarbetare på bildredigering! :)