Att låta andra passa sina degusar?
Hej!
Jag har två st fina flick-degusar som jag haft i ca tre månader nu, jag läser en del och lär mig hela tiden mer om degun men jag har en fundering som kanske underlättar med ett svar från någon/några som är erfarna.
Jag bor i Göteborg men har familj i Malmö vilket innebär att jag då och då reser ner dit. Idag kom jag hem efter att ha varit borta två dagar och min väninna skulle passa dem under tiden och ge mat, vatten och byta sand. Hon har bytt det hon skulle igår men jag upplevde dem nu som oroliga och de hade grävt upp jättemycket i botten och slängt ner i sanden (vilket de inte brukar göra) och maten hade nästan tagit slut dessutom. ( kan de ha hetsätit?)
Min fråga nu är: hur påverkas de när de spenderar i princip två dygn själva i buren utan sällskap? Har de mått dåligt av för mycket mörker? Har de känt sig ensamma?
Jag misstänker nämligen att min vän inte varit här mer än två-tre timmar på två dygn.
/ Amanda

De behöver absolut tittas till minst en gång om dagen (det handlar inte så mkt om mat och vatten som att snabbt kunna upptäcka plyckor/sjukdom)! Sen kan de så klart ha blivit stressade av att en främling kommer och fixar i buren. Men din vän kanske kan komma oftare och hälsa på så att de vänjer sig? Min bästis brukar passa degusarna när jag är borta, och de är så vana vid honom att de nästan verkar föredra när han sticker in handen för att ge dem pellets och klappa dem.

Ang mörker kan en ju sätta timer på lampor så att de ändå får en någorlunda normal dagslängd.
Tack för svar!
Ja, absolut bra om de vänjer sig vid henne!
Man blir orolig när man är borta och inte själv kan titta till och se att de beter sig som vanligt. Timer kan ju vara en bra idé! :)