Förlamad bakben
Hej
-ikväll när jag skulle ta in mina degusar hittade jag min ena vid elementet förlamad I bakbenen. Pigg och äter hela tiden. Åkte in med honom till vet. som tror på trauma på ryggraden. Han har puls I bakbenen och känsel men verkar ej ha ont och förflyttar sig gärna för att vara med och äta. Jag hade 2 val avlivning eller testa med smärtstillande I 2 dagar. Jag valde det sista pga att han är pigg, äter och ej verkar ha ont. någon annan som varit med om ngt liknande? just nu sover han I en stor förvaringslåda I plast bredvid min säng. Är mest nervös för den andra hanen hur han mår utan sin kompis och undrar hur brukar det gå att sätta ihop en ny vuxen hane med en annan vuxen hane? (om det nu blir avlivning innan fredag :/ )
Snubblade in på den här tråden. Nu kan jag ingenting om just degus, men jag vet att marsvin kan bli förlamade i bakbenen av c-vitaminbrist. Skulle det kunna vara något liknande här? Har för mig att jag har hört att de flesta gnagare inte kan producera c-vitamin på egen hand utan måste få i sig det genom kosten. Det enklaste sättet att ge lite extra är genom att köpa askorbinsyra som brukar hittas i kryddhyllan i de flesta vanliga matvarubutiker och lägga litegrann på någon favoritmatbit. Man brukar kunna se förbättring ganska snabbt.
Men som sagt jag vet ingenting om just degus så någon med lite mer erfarenhet får gärna rätta mig om jag är helt fel ute. Hoppas att det ordnar sig för din lilla vän!
Köp hem torkade vetegroddar som finns att köpa i påse på mataffärer! :) Angående att introducera en ny hane ifall det behövs brukar inte vara några problem om det endast är en hane. Hur gammal är han? Problemet kan vara att hitta en kompis åt honom just nu då det knappt finns några till salu i hela landet, utan du får nog försöka hitta en omplacering isåfall!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Vad får dom för mat?
Sajtvärd på degus.ifokus
Hej
Torkade vetegrodd ska jag köpa men vad är det för, dvs vad innehåller det som är viktigt just nu? Just nu får dem bara hö, dem har haft ett annat foder med höet för att göda upp dem http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/degufoder/bunny/278492 men lag av med det för nån vecka sen då dem blev bra I hullet igen. Annars får dem torkad morötter och broccoli samt torkad dill och persilja. Dem är rätt kräsna men torkad nypon fick dem under hela hösten samt en bit hirskolv på lördagarna.
Jag tänkte på det med c-vitamin med men osäker då jag är rädd att det ska innehålla sötningsmedel men vad tycker du #3 / kristallen om att lösa up c-vitamin brustablett? Har redan problem med att ge han medicin I mun via munsprut men funderar på att spruta I honom vatten och lösa upp ngn mat? Han kisser ej heller utan veten tömde blåsan igår på honom, men han varken äter elr dricker idagutan vill bara sova (vilket kanske beror på smärtstilande han får)
Han äter lite solrosfrö och torkad morötter men snoppen är svullen och han äter ej vetegroddarna som dem är :/ har askorbinsyra men vet ej om jag vågar ge.
Veterinären nu! Han ska inte kissa blod!
Sajtvärd på degus.ifokus
Sitter här nu och väntar. Tack för all hjälp.
Vad bra! Vi håller tummar och tassar här hemma för att dom kan hjälpa er!❤️
Jag satt upptagen tidigare och hann endast se bilden. Man ska inte ge brustabletter, när det kommer till c-vitamin skulle jag ge ett bra foder, tex Selective Degu vilket är det bästa du kan ge. Sen finns det vitaminer på flaska som du köper på djuraffären, du droppar någon droppe i flaskan (står på hur mycket). Torkade vetegroddar från Risenta (?) är bra att ge och det ger jag mina, vilket dom älskar!
Släpar han bakbenen efter sig? När det gäller maten så kan man som du säger blötlägga det och sen ge, likadant med vatten så han verkligen får i sig! Hoppas verkligen det löser sig och att ni får den hjälp ni behöver!
Får man fråga vart dom kommer ifrån?🌺
Sajtvärd på degus.ifokus
hur har det gått? :)
Hej. Pga blodet och snoppen ej gick att ta in tog jag beslutet att ta bort honom då veterinären misstänker skada även på urinröret/blåsan och benen var ingen förbättring. Så han fick somna in med en fin komplimang att det va den snällaste degusen hon träffat. Kiwi (den ensamma degusen) äter och dricker som vanligt. Funderar på att han ska sova i mitt rum inatt där han har tillgång till mig och slipper buren som förmodligen är ensamt och ovanligt nu. Dem har stamtavla och är från Midgårds kennel. Går i tankarna att lägga ut kiwi till salu men man är alltid nervös då han är van vid att springa ute mkt och har en stor bur. Hur är man som uppfödare intresserad av en 2 årig hane med stamtavla?
Vad tråkigt!😕 Beklagar verkligen! Vila i frid❤️
Jag kan ev vara intresserad om du väljer att sälja honom, vad har han för färg och vilka är föräldrarna? 🙂
Sajtvärd på degus.ifokus
Han är viltblå precis som in mamma Elvira (SOF´s Elvira! Imp NL) hos Midgårds. problemet med denna kullen är att honan var parad innan uppfödaren fick henne med en okänd holländsk hane. :/

Låter som att det var ett klokt beslut och det bästa för honom. <3
beklagar :/. hoppas det löser sig med din andra
Åh nej vad hemskt tråkigt, hoppas ni andra har det bra ändå!
#16 Kiwi är pigg och verkar inte riktigt bry sig, chockerande nog. Han sitter I sängen nu med mig och gnagar på broccoli. Så Johanna har du en hane (gärna äldre än kiwi 2år +) som behöver nytt hem eller vet någon som letar efter en hane får du gärna saga till :)
Vad tråkigt! Vila i frid 🌺
Hoppas Kiwi är fortfarande lika pigg. Vissa tar det lättare än andra att vara ensam. Men på sikt blir han nog glad över en ny kompis. :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Av egen erfarenhet kan det vara bra att han får vara själv degu ett tag, då blir han sen mer mottaglig för en ny kompis sen, så var det med mina honor i alla fall.