fråga ang Koppel och springhjul
hejsan.
har planer på att skaffa degusar och undrar om man kan ta ut sina degusar i koppel? får amn ha springhjul också? om det är 30 cm i diameter?

Jag hade koppel till min första degusar. Det funkade super då hennes var lugn trygg o super tam. Skulle inte funka på nån av de jag har nu. Springhjul äger jag 2 men använder de bara i de mindre tillfälliga burarna. Inget jag skulle ha permanent.

Jag hade koppel till min första degusar. Det funkade super då hennes var lugn trygg o super tam. Skulle inte funka på nån av de jag har nu. Springhjul äger jag 2 men använder de bara i de mindre tillfälliga burarna. Inget jag skulle ha permanent.
Flying sauser eller vad det heter brukar man se i burarna, men har själv ingen degus, aldrig haft så har ingen aning om dem är bra eller inte. Men ja, utifrån youtube så är det vanligt att ha i deras burar :p
okey. så man det är inga problem att ha degusar ute då? är det under nån speciell temperatur som man inte får/bör ta ut dom i? har sett många ha springhjul men var lite osäker om man ska ha de. vet att man itne får ha de till råttor iaf. men dom är ju lite större så sett.
Dom ska inte vara ute om det är alldeles för varmt eller om det regnar.
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
okey. vad anses som för varmt? får degusar inte bli blöta överhuvudtaget?
Nej degus får inte bli blöta överhuvudtaget då deras päls kan börja mögla. De tvättar sig i sand där sandkornen hjälper till att dra ut smutsen ur pälsen.
Tänk på att gnagare överhuvudtaget lätt kan ta sig igenom smala springor och liknande så att en degus kliver ur kopplet kan vara en risk så se till att kopplet sitter bra och att din degus är riktigt jäkla tam innan du börjar ta ut den. Akta för rovfåglar också.
Jag skulle nog säga rumstemp är ok, så alltså 20-23 grader, molnigt, vindstilla är bra att ta ut de i. Kortare i stund i direkt solsken. Just för att deras päls blir så jäkla varm.
Degusarnas svans är naturligt böjd uppåt så därför kan de ha STORA springhjul. Man använder inte springhjul till gnagare med rak svans som råttor eller gerbiler just för att ryggraden hamnar i en konstigt ställning när de springer i hjul vilket kan skada dem. Mina degusar har ett hjul i buren hela tiden och jag tar inte ut det just för att de bara springer någon gång om dagen. Skulle de springa frenetiskt och galet hela tiden skulle jag ta ut hjulet. Det är nog individuellt.
Medarbetare på bildredigering! :)
Mina degus är inte tillräckligt tama för att kunna ta ut dem i koppel. Har rullat ut buren ett antal gånger för att vänja dem vid att vara ute och det uppskattades efter en stund när de vant sig vid alla dessa nya ljud. :)
Har stort hjul till mina permanent men där är det som hos #7, de springer bara då och då som de får ha det hela tiden. Har en "tallrik" också, gjort av ett gammalt hjul, som uppskattas lika mycket.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Jag använder mig av detta och älskar det. Tyst och naturligt :) http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279210
såklart den största strl :)
tänkte på detta i så fall:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279212