Är buren bra?
Hej! Funderar på att skaffa degus till sommaren och kollar efter lämpliga burar. Vill ha ett terrarium då jag har svårt att hitta lämplig gallerbur som de inte kan ta sig ur. Vill inte bygga själv heller.
Hittade ett terrarium från exo terra i storleken 90x45x60cm. Hade tänkt mig att inreda med en extra våning och ge de mycket klättermöjligheter. Dock funderar jag på om storleken inte är för liten? Har en hamster hemma som bor i en 99cm lång duna, och den är ju mycket mindre än 2 degus. Borde inte degus ha en bur som är en liten bit över 1m i alla fall? Eller kan man få de att trivas i buren jag beskrev ovan? Tyckte det terrariumet verkade bra för det hade luckor framtill som man kunde öppna så det blir lätt att komma åt djuren. Om ni vet något liknande terrarium fast större får ni gärna tipsa mig.
Minsta lagliga mått för två degus är 75x45x45 (HxBxD) så terriet är lagligt om den är 90cm hög :)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Terrariet är 90x45x60 (längdenxbreddenxhöjden), men har också hittat ett likadant som är 90x45x90, vet dock inte vart det går att köpa….
tänkte mer på längden, tycker de borde ha lite rum att springa på också, även fast degus verkar gilla att klättra så känns det inte bra att stänga in dem i en bur som är mindre än hamsterns.

Den är laglig för två degus som sagt.
Personligen tycker jag att den blir för liten om höjden bara är 60 cm. Väljer du istället den som är 90 hög tycker jag den är helt ok i storlek för 2 degus att bo permanent. Viktigt då är så klart att se till att utnyttja höjden m flera hyllor, grenar och klättermöjligheter!
ja alltså vet ni vilka hyllor som passar i ett akvarium? Har tittat runt lite men inte hittat något bra. Grenar kan man ju köpa stora tjocka som man brukar ha till reptiler men inte sett några hyllor.

Köp plank och bygg själv! Och grenar från äppelträd är betydligt bättre än att köpa dyrt på djurbutik. Det gnags sönder!!
Själv har jag så stort terrarium så jag får in en itusågad lagerhylla. Funkar säkert i det större av de terrarierna du funderar på. Gäller bara att hitta en tillräckligt liten hylla och så får en kanske göra några justeringar.
Hur sätter man fast hyllan??

Vad fint! Jo såg att det fanns hyllor för 75kr men hur länge håller en sådan? Jag vill inte behöva köpa nytt varje månad.. Hittade inga hyllor med stålben, bara hela stora stålhyllor?

#8 hur länge en hylla håller beror på dina degus, hur mkt annat de har att gnaga på osv ;)
#9 ok! Tänkte inreda så de har mycket annat o tugga på men tror inte djuren är så smarta att de vet vad som är ok att tugga på och inte….hur länge håller dina hyllor på ett ungefär? :) Och får man fråga vad du har för mått på akvariumet? :)

De föredrar ju helt klart goda grenar framför hyllorna tex, men sen beror det ju på hur hyllorna står och hur de vill ha det. :P Benen ryker på en natt om de tycker att de står på fel plats :P
Mitt terrarie är 150x65 i bottenyta, 100 cm högt.
Man kan inte sätta typ aluminiumfolie runt benen så de inte gnager, eller kommer de äta det också och bli dåliga? Fasiken alltså jag gillar inte att köpa nya saker till djuren, brukar vilja köpa allting bra och lite dyrare i början och sen ska det hålla, har många djur så kan inte lägga ut pengar ständigt på inredning :P

Skaffa inte degus då ;) :P
Folie känns farligt tycker jag. Degusar behöver gnaga och kommer göra det! Har haft de flesta vanliga gnagarna, samt kanin och inga andra djur har haft lika stort gnagbehov som degus.
Dessutom behöver de stimuleringen m nya grejer, inredning och ommöblering. :)
#13 ah fasiken, stod och vägde mellan degu och gerbil men gerbil kanske passar mig bättre nu i och med att de är lättare att hålla….synd för tycker degus är så fina och verkar trevliga! I och för sig har jag hittat järnskydd man kan montera på vanliga träben så det kanske skulle va något :D Ska kolla runt lite till, tack för att hjälp i alla fall ;)

Gerbiler är betydligt lättare att ha o göra med och trevliga de med :)