Vad ska jag göra???
Har en hona som är kring 4-5 år gammal (är inte helt säker på åldern då uppfödaren inte visste) som har gråstarr på ena ögat sen ca 2 år tillbaka vilket inte har varit något problem då det inte spridit sig samt har anpassat buren för henne. Men på senaste tiden verkar hon har gått ner riktigt mycket i vikt…
vad ska jag ge henne för att få henne att gå upp med som inte kan sprida gråstarren/diabetesen??
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Critical care om hon går ner i vikt och börjar bli lite slö:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Fast hon är inte slö dock, hon är väldigt alert, springer i hjulet, verkar ha bra aptit då hon får gosaker, springer runt då jag släpper ut henne osv.
Bör jag ändå söka hjälp? Tänkte om det går att testa med något som får henne att gå upp i vikt
-Gandhi

Hon kanske bara håller på och blir gammal? Äldre tappar ju ofta i vikt. Kan vara bra att kolla tänderna med så att det inte är de som spökar.
Jag brukar ge lite vetegroddar, havregryn & bovete (eller liknande som finns hemma) för att ge lite extra lättäten energi. Höet är ju dock fortsatt viktigast!
Tänderna ser fina ut, egentligen gör allting det utom hennes öga såklart och vikten. Som sagt är hon ju fem år.. :/ har alltid hö i buren och har gett dom lite havregryn då och då men varit osäker om det varit dåligt för henne pga gråstarren men det går alltså att ge henne mycket av det?
-Gandhi
Precis som smurfan säger, vetegroddar och havregryn! Dock är det bättre att ge havregrynsgröt gjord på vatten, havregryn sväller i magen på dom så bättre att det är lite blötare än för fast :)
Sajtvärd på degus.ifokus

Det är tänderna längst in som är de man oroar sig för när de magrar av och de är ganska så svåra att kolla själv. Oftast behövs veterinär.
Jag skulle inte oroa mig om degun äter torra havregryn så länge det inte rör sig om enorma mängder.
Självklart beror det på mängd men har vart med in flera som sagt att "jag hörde att dom får äta havregryn så dom får typ en matsked var om dan" ;)
Sajtvärd på degus.ifokus
Okej tack så hemskt mycket för tipsen! Som sagt så är båda mina honor lite äldre damer nu, det slog mig igår när jag skrev det här inlägget.. :/
Har för tillfället inga vetegroddar hemma men får köpa hem och hoppas att hon gillar det, som sagt har hon rätt god aptit lilla damen 😉
Ska försöka ge henne lite "lättare" mat, har börjat försöka vänja småmagarna vid "kattgräs" och björkblad nu och hon verkar gilla båda. Sen ska jag försöka ge havregryn i mindre mängder varje dag. Får uppdatera er om hur det går.
Trotts allt blir man ju orolig när ens ögonsten börjar gå ner i vikt sådär..
-Gandhi