Ang köpare
Jag fick ett mail tidigare idag av en kvinna som ville köpa en Degu av mig vilket framkom i mail nummer två. Jag sökte på hennes adress i min mail och fann då att hon mailat mig i somras förra året. Jag läste igenom vad hon skrivit och bla vill hon köpa en billig degu så hennes ekonomi är väldigt dålig samt att hon haft skuldsanering så mitt svar var väldigt snabbt nej. Varför vill jag informera om detta? För jag tycker inte man ska köpa djur om man inte har pengar och då heller inte har råd att åka och hämta djuren eller kan ta dem till veterinär ifall det behövs! Dessutom kan jag tyvärr aldrig tänka mig att man kan ta hand om ett djur när man haft skuldsanering. Jag har blivit lurad en gång tidigare av en här på iFokus, det slutade med att hon hade ihjäl dem. Jag såg tyvärr inte varningstecknen och när jag pratade med länsstyrelsen visade det sig att hon hade djurförbud. Därför är jag väldigt noga med vart djuren hamnar då dem inte KAN göra något åt situationen vi människor sätter dem i! Pma om ni vill veta vem det är!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Superbra att du varnar för dessa typer av människor.
När det är dags för mig att sätta igång min avel vill jag jättegärna veta vilka jag behöver ha koll på. Men det tar vi då.
Medarbetare på bildredigering! :)

Det är skitsvårt det där m att veta att allt blir bra! Du får gärna pma mig iom att jag snart hoppas ha ungar att sälja.
Haft skuldsanering?! Det har inget att göra om man kan ta hand om ett djur eller inte. Däremot OM man genomgår en skuldsanering OCH har ont om pengar så har man troligen inte råd att ta hand om djuren på ett betryggande sätt, då är det heller inte lämpligt att köps djur. Tror även att många föräldrar som köper djur till Sins barn inte inser vilket ansvar det faktiskt är med djur och att dom inte är några leksaker.
Jag PMar dig när jag sitter vid datorn Sofia! För mig spelar det väldigt stor roll. Skuldsanering innebär enorma summor och för mig är det viktigt att man KAN ta djuret/djuren till veterinär akut en helgdag ifall det skulle behövas och när personen i fråga själv säger att hon knappt har några pengar så anser jag att man ej är lämplig, tyvärr! Jag har som jag nämnde ovan vart med om att djur kommit till helt fel person vilket slutade med att hon hade ihjäl dom! Efter det började jag skriva kontrakt med alla mina köpare för att öka säkerheten för djurens skull för dom KAN faktiskt inte göra något åt de situationer vi sätter dom i. Det är självklart upp till var och en hur noga man är när man säljer levande djur men för mig är det otroligt viktigt att dom får ett toppenhem där dom får allt dom behöver!
Sajtvärd på degus.ifokus
Helt sjukt vad vissa människor gör med djur… Finns det ingen lista eller dylikt på de som inte får ha djur? Så uppfödare vet och inte behöver råka ut för sånt. Tycker det borde finnas någonstans 🤔
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Tycker också det borde finnas! Men tyvärr gör det ju inte det så vi får ju informera varandra!
Sajtvärd på degus.ifokus
Helt sjukt. Tycker någon djurrättsorganisation bör ha någon lista, nästan så man bör höra med dom 🤔 För jag tror inte ett förbud hindrar någon som redan beter sig sådär.. Är ju bättre om allmänheten vet det isåfall.
Be the change you want to see in the world
-Gandhi

#5 det är olagligt att föra ett sådant register! Däremot så är ju alla djurskyddsfall offentlig handling, så en kan ju kolla upp om en vill och orkar.
Berättade hon att hon hade ihjäl dem eller hur fick du reda på det?
#9 Jag skrev och frågade hur dom mådde och fick först inget svar men på tredje gången och efter att ha försökt ringa x antal gånger skickade hon sms och skrev att hanen var död och honan mådde skit. Jag fick inget svar varför så jag ringde länsstyrelsen och kollade upp henne och då visade det sig att hon hade djurförbud och när dom var ut var båda döda. Det var dock inte degus. Historien är väääldigt lång och extremt tråkig så detta var bara en kort version:(
Sajtvärd på degus.ifokus
Fy, så hemskt!
Nej man kan ha haft skuldsanering för 20 år sedan och det säger inget om hur man har råd att ta hand om djur eller hur man tar hand om dom i dags dato.
Håller däremot med om att om någon säger att dom inte har råd.. Ja då har man inte råd att ha djur. Däremot så ska man inte döma ut någon bara för att dom haft skuldsanering OBS haft.
Jag dömer ingen. Men jag tänker inte medvetet utsätta djur för risk. Det gör jag inte.
Det är tur vi gör som vi vill, detta är Min åsikt, man behöver absolut inte hålla med men som jag nämnt tidigare, det är viktigt att uppfödare vet om detta om dom som jag tycker det är viktigt.
Sajtvärd på degus.ifokus