Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 776 ggr
Pigges mam
0

Förstoppning?

Hej! Kan degusar bli förstoppade? Putte kastrerades förra veckan och var lite låg i början men kom igång med att äta dagen efter. Under tiden fick han critical care. Nu är han igång igen, äter o springer i hjulet. Men i hans bur är det bara små torra pluttar och han ser väldigt mager och insjunken ut vid höfterna. Han är pigg annars. Kände på magen och den är jättehård. Men såren är inte läkta än så det är lite svårt att klämma på magen. Tror ni han löser det själv, eller kan man ge något? Han äter ju glatt, det borde han väl inte i så fall? Idag är det en vecka sen kastreringen så vi gjorde en chansning och tog bort gallret mellan Putte och Doris. Åh, vad glada de är! Ligger i hängmattan och putsar på varandra. Såå söta ihop.

smurfan-13
0

Knott hade oxå väldigt små torra pluttar och tappade massor i vikt. Såg så där insjunken och sjuk ut liksom. Jag stödmatade och såg till att han åt, drack och bajsade.

Känner du rig orolig ring och hör m veterinären. :)

thenewbreed
0

Min aston var inte heller superkry efter kastreringen. Men hans kropp behövde ju läka liksom. Vi hade inga komplikationer men han fick massa extra mat under läkeperioden. :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Pigges mam
0

Här sitter jag på djursjukhuset och väntar på vår tur. Har nu väntat i två timmar.. Det bara väller grönt slem ur Puttes ena sår. Jag som ändå har kollat såren och tyckt att de sett fina ut. Hoppas att det blir vår tur snart. :(

smurfan-13
0

Oj vad jobbigt. :( Både m varet och att behöva vänta så länge!

smurfan-13
0

Läste just din kommentar i andra tråden.

Det är inte allt för ovanligt att såret ser fint ut på ytan, men att de tex reagerar på stygnen som gjorts på insidan. Det var det som hände Gnejs och jag skulle gissa på att det är det som hänt här med.

ähnchen
0

Usch, vad jobbigt! Hur har det gått?? Stackars Putte ❤️ Hoppas allt går bra för honom och håller tummarna!!

Insjunken och små hårda pluttar tyder på vätskebrist. Jag gav Manni critical care blandat med mycket vatten för att se till att han fick i sig vätska när han inte ville dricka första dagarna när han kom hit.  Nu vet jag dock inte hur infektionen kan påverka dessa symptom.  

Krya på dig, Putte

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
0

Jodå, två och en halv timme tog det innan det blev vår tur. Samma veterinär som vi haft till kaninen. Då säger hon: Har inte ni penicillin hemma? Hade inte en tanke på det! Men den sjöng säkert på sista versen så vi fick ny. Han hade gått ner 40 gram. Idag har han mest legat och gosat med Doris. De är så söta tillsammans. Såret är bättre idag men fortfarande lite klet.

smurfan-13
0

Gnejs tappade 100 gram tror jag, men gick upp allt igen sen när han piggade på sig. :)

hhejlollo
0

Vi håller tummarna här hemma på att han återhämtar sig snabbt!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Pigges mam
0

Tack, snälla ni! Än geggar det men det ser bättre ut. Han ska bara äta penicillin i två dagar till.. Idag var det nära att Doris fick penicillin istället. Var lite stressad men insåg mitt misstag precis innan jag tryckte på sprutan!

ähnchen
0

Hur går det för lilla Putte?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
0

Nja, det går sådär. Fick ringa veterinären igår och förlänga penicillinkuren några dagar till eftersom det fortfarande är lite kladdigt men ser mycket bättre ut. Jag har tyckt att den andra sidan sett lite bullig ut och därför anat att det kanske är var innanför såret som hade läkt på utsidan. Igår när vi skulle gå och lägga oss syntes det tydligt att det var sprängfyllt med var därinne. Funderade på hur vi skulle göra med detta. Men idag när jag skulle ge honom medicin så sprack den av sej själv, och det bara vällde ut illaluktande var och blod! Han måste ju haft jätteont, den lille stackarn! Så nu hoppas jag att allt äckel päckel har kommit ut och att penicillinet tar det sista. Han äter duktigt och springer i hjulet.

smurfan-13
0

Se till så att han äter antibiotika tills det slutat vara och några dagar extra! Annars är risken stor att det kommer ansamlas mer så där igen och spricka om ett tag. Håll gärna såret öppet genom att trycka ut var 2 ggr dagligen tills det inte kommer mer. Det behöver läka inifrån och det sista som ska läka ihop nu är det synliga såret.

Pigges mam
0

Fick Gnejs också som varbölder inuti, Smurfan? Jag vet ju att ni hade problem länge. Jag blev tvungen att operera bort livmodern på kaninen veckan innan pga av tumörer, hon hade ju som en liten body på sej för att skydda såret. Putte hade ingenting så det är väl inte konstigt att det kommit in bakterier? Hur har era veterinärer gjort? Nu vill han inte komma till mig för då vet han att han ska få medicin. :(

smurfan-13
0

Gnejs fick precis så. Troligast är att det är en reaktion inifrån, snarare än bakterier utifrån. Han fick äta antibiotika tills det slutat klegga och några dagar extra, vilket tog dryga månaden tror jag. Viktigt är dock att det läker inifrån och ut, så en får jobba lite för att hålla yttre såret öppet tills det slutar klegga. Just såret i huden läker ju ihop väldans snabbt om en inte är där och pillar/tvättar/klämmer var. Gnejs var inte heller så glad i mig den perioden, men det går över och i det stora hela så gav ju kastrationen honom ett betydligt bättre liv! Att leva m brudar är toppen! ;)