Estrellado´s F-kull
Igår (30/5) kom så äntligen Estrellado´s F-kull! 6 ungar blev det, varav en tyvärr inte klarade sig. Det blev en ganska så orolig dag igår, då det tog lång tid för Etti att föda och jag nog trodde det skulle vara fler unga (= jag trodde inte hon var klar när hon ju var det). Då Cocos mumsade i sig av den döde ungen valde vi även att plocka bort henne för att vara säkra på att Etti kunde föda klart utan att behöva oroa sig för övriga ungarna. Etti blev dock ganska så stressad när vi var i boet och tog bort den döde ungen, samt när Cocos flyttades ut. Imorse när Cocos fick flytta tillbaks in till familjen var det en härlig återförening mellan systrarna som sen dess turats om att mysa m ungarna. Nu ikväll vågade jag mig på att titta lite mer noga på ungarna, väga, samt könskolla dem.
En väldigt jämn kull där alla väger mellan 14-16 gram! Ser ut att vara 2 honor och 3 hanar. Två tydligt vittecknade (en av varje kön) och de andra tre får tiden utvisa om de har några vita strån, eventuellt syns en antydan till vitt på tassarna på ena hanen och sen så är ju magarna svåra att bedömma än så länge.
Beroende på vad som föds i Cocos kull stannar 1-2 av honorna här. Hanarna är till salu & flyttar tidigast vid 7-8 veckors ålder.

Vilka söta!
jag dör så fina de är, vill pussa på allihopa! 😍❤️
Medarbetare på bildredigering! :)
Åhh, vilka sötnosar! 😊 Maxat avis!
Be the change you want to see in the world
-Gandhi

:) oj vilka sötisar.
Grattis! Så söta!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Åhhh 😊 Vilka sötnosar!
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Grattis!!! Vilka små godingar!

En vecka gamla idag och de fick utstå lite städning. Brukar inte städa hos så små annars, men buren var i enormt stort behov av städning och då Cococ bör få sina om inte allt för länge kändes det som ett måste.
Lite stressade när de fick sitta i en annan bur en stund blev de, men när de kom hem igen (boet lämnade jag orört) var det full fart på alla som skulle utforska det nya. <3 Så himla söta! Måste försöka få hit syrran och hennes superkamera, för mobilen hinner inte alls m de små ju. :P

Idag fick pappa Opal flytta in hos familjen igen o det var ett kart aterseende. Nu ligger han pa rygg mitt bland sina ungar
Åh vad mysigt!

Stackars Opal har fått flytta ut igen, då Cocos ungar är på väg.

De är så fina Smurfan, jättegulliga det bara värker i hjärtat!

Även här, massa text, men dåligt m bilder. Ungarna är nu 2½ veckor gamla och skuttar runt, busar, äter och klättrar upp till iaf näst högsta hyllan i buren. De går upp skapligt i vikt, men trots 10 dagars försprång mot Cocos ungar så skiljer det inte mkt mellan dem nu.
Först ut är den vittecknade honan. Hon kommer stanna!

Agouti hona, som ev är till salu. Hon är den som är mest framåt, otroligt nyfiken och skuttar fram o tillbaks upp i handen på en (trots att jag hittills suttit väldigt lite m dem iom att jag inte velat störa Cocos kull än). Påminner väldigt mkt om sin moster och mormor i sättet. <3 Ev. vittecknad som inte syns (men viktkurvan påminner mkt om den för vittecknade)